lördag, januari 23, 2010

Miljöträning

Idag har jag, Lyle och Chansa varit på sågverket i Örviken. Sökgänget skulle träna miljösök och eftersom jag var ledig så följde jag med för att miljöträna Chansa lite grann. Det är gamla, förfallna byggnader med en massa bråte och på vissa ställen är det också väldigt mörkt. Chansa skötte sig väldigt bra och visade inga rädslor. Fast på vissa ställen fick jag förstås bära och lyfta henne eftersom hon är så liten att hon inte kan ta sig fram själv. Och det kanske var klokt eftersom både Piexa och Chansas halvsyster Blixtra föll nerför en ganska hög kant. De klarade sig bra, men det hade nog inte Chansa gjort.

Eftersom det var så många som skulle köra tog det väldigt lång tid. Chansa fick vara med i fikarummet när vi fikade och har fått komma ut på kortare rastningar, men annars har hon fått sitta i bilen med Lyle och Aija. Det har gått bra och jag tror inte att hon frös allt för mycket.

Efter sökträningen åkte jag och Lena och köpte lite mat och sedan åkte vi till totohallen och tränade lite grann. Det blev dock inte så mycket träning. Jag var genomfrusen och hade inte speciellt stor lust att träna. Men Lyle behövde verkligen få något att göra. Han hade en hel del överskottsenergi så när jag kommenderade Lena på fria följet började han hoppa över en bänk. Fram och tillbaka hoppade han om och om igen. Just nu har han också väldigt svårt att sitta och ligga kvar, vilket säkert beror på att han har lite för mycket energi. Nästa vecka måste jag försöka låta honom röra på sig lite mer.

Som tur är har han inte svårt att koppla av hemma, även om han har en del överskottsenergi, så nu ligger han och sover. Och det gör Chansa också; hon har sovit nästan hela tiden sedan vi kom hem. Det är faktiskt ganska skönt. När vi kom hem kunde jag ta ett varmt bad och tina upp lite grann utan att ha en valp som gnäller i buren eller som tuggar på skorna i hallen eller som kampar med handdukar och duschdraperiet i badrummet. Så skönt!


Inga kommentarer: