onsdag, augusti 04, 2010

Min hund har aldrig...

En gång berättade jag för en kompis att Myrrha aldrig snodde mat och att man lugnt kunde lämna en öppnad chipspåse på vardagsrumsbordet över natten och lita på att den var orörd på morgonen. Samma kväll som jag berättade det satt jag vid vardagsrumsbordet och åt en limpmacka med korv på när Myrrha gick förbi och helt enkelt snappade åt sig en korvskiva.

Flera år senare berättade jag för en på klubben att Myrrha aldrig snodde mat, bortsett från den enda händelsen när jag berättat för en kompis att hon minsann aldrig snodde och hon snodde en korvskiva. Dagen efter skulle jag äta glass och hade ställt tallriken på vardagsrumsbordet för att den skulle smälta lite. Då gick Myrrha förbi och i förbifarten tog hon en tugga av min glass.

I söndags berättade jag för en kollega att Lyle, till skillnad från de flesta andra hundar, avskyr allt som är äckligt. Han äter inte äckel ute och han skulle aldrig drömma om att rulla sig i bajs. En natt spydde Chansa och Lyle tyckte att det var så hemskt att han gömde sig under sängen. Jag skojade och sa att anledningen till att Lyle inte spytt en enda gång sedan jag fick honom antagligen är att han tycker att det är äckligt. Min kollega sa då att "Nu kommer han säkert att rulla sig i bajs eller nåt bara för att du sagt att han aldrig gjort det".

Det gjorde han i och för sig inte, men dagen efter spydde han för första gången sedan jag fick honom. Jag var lite orolig ett tag för han åt inget på hela dagen igår (och troligtvis inte heller i måndags kväll- maten var i och för sig slut men det är ju inte omöjligt att Chansa åt upp även hans om han lämnade den). Han kom inte heller och tiggde när jag lagade mat och det gjorde mig verkligen orolig. Han gick också väldigt långsamt när vi var ute och när jag inte hann få fram nycklarna på en gång när vi kom hem la han sig ner utanför dörren. Men idag har han ätit och verkar betydligt piggare så det var nog någon tillfällig sjukdom.

Med Chansa tränade jag sök både i söndags och igår. Det verkar som att hon tycker att det är kul, även om hon inte riktigt har fattat att hon ska springa rakt ut för att hitta en figurant med roliga grejer. Igår gjorde hon först ett mycket fint skick och sedan ett mindre bra. Så sedan fick Per leka lite med henne och sedan springa ut i skogen medan hon tittade på innan jag gick tillbaka till parkeringen med henne. Sedan när alla hade kört fick Per gå ut och gömma sig och då gick hon ut riktigt bra. Vi avslutade också med att hon fick se en figurant gå ut, så vi får väl se om den minnesbilden finns kvar i hennes lilla mallehjärna till nästa gång.

Idag har jag varit ledig och min plan var att först ta sovmorgon och sedan gå en långpromenad med hundarna. Men i det här vädret var det mycket mer lockande att sitta hemma, dricka te och läsa en bok/sitta vid datorn, så det blev en vilodag istället. Hundarna hade inget emot det och har sovit i stort sett hela dagen. Just nu mullrar och blixtrar det ganska ordentligt, men hundarna sover trots detta. Chansa vaknade dock nyss av åskan och verkade lite orolig (kanske för att det var en så ordentlig smäll att jag ryckte till), men så gick hon fram till fönstret och kollade lite, för att sedan gå och lägga sig och somna igen.

Jag har också övat lite med kameran idag. Jag tycker inte att jag lyckas ta riktigt bra bilder inomhus, men här är i alla fall några av de bilder jag blev relativt nöjd med, trots att hundarna ser lite knasiga ut.

Lyle

Gosar med Chansa, som verkligen inte ser speciellt intelligent ut.

Vänskap

Hundarna

Den här bilden gillar jag trots att Chansa ser lite knasig ut.

Inga kommentarer: