fredag, september 17, 2010

Blöt

Idag har jag och hundarna varit på Vitberget och spårat tillsammans med Eva och hennes hundar. Först la jag ett spår till Lyle i skogen. Det blev ca 500 m långt med två spetsiga vinklar och en pinne + en boll i slutet. Sedan fick Lyles och Viljas spår ligga medan vi la spåren till unghundarna. Chansas spår blev ca 100 m långt med en boll på slutet. Spåret innehöll också en svårigheter i form av terrängbyten. Jag började spåret på en kortklippt gräsmatta, gick över en asfalterad väg till en sträcka med grus och fortsatte vid sidan av vägen där det var lerjord och stenar.

Gräsmatta har hon ju spårat på förut så det var inte speciellt svårt för henne. Övergången till asfalt klarade hon också utan problem, men övergången från asfalt till grus blev lite svårare och hon snurrade lite grann innan hon hittade spåret och fortsatte i den mjuka jorden. Där var det tydligen lite svårare att spåra, för hon sänkte tempot ordentligt men hade inga problem att följa spåret till slutet.

Sedan var det Lyles tur att spåra. Eftersom spåret började parallellt med vägen ca 25 meter in gjorde jag ett spårupptag och det gjorde han verkligen snyggt. Han hittade spåret, bakspårade ca 1 m innan han vände och gick åt rätt håll. Han spårade bra, som vanligt, men i ett väldigt högt tempo. Jag tycker ju inte att det är nödvändigt att galoppera i spåret, men det tycker Lyle. Han tog i alla fall alla vinklar utan problem, men pinnen som jag hade lagt ut struntade han förstås i (hade inte väntat mig något annat heller i och för sig).

Det var mulet och regnade lite då och då under förmiddagen, men när jag skulle gå hem började det regna ordentligt. När jag gick vid E4:an blev jag nerstänkt av en brandbil på utryckning, men det spelade egentligen ingen roll; jag var redan genomblöt. När jag kom hem var det bara att byta precis vartenda klädesplagg jag hade på mig och sedan... cykla till Coop och handla. Jippie! Hundarna var i alla fall nöjda att ha fått lite aktivering och de har sovit i stort sett hela kvällen.

Inga kommentarer: