torsdag, september 09, 2010

Träning

De senaste dagarna har det som vanligt blivit en del hundträning. I tisdags var det sökträning som gällde. Eftersom vi inte var så många körde jag med båda hundarna. Med Chansa körde jag bara markeringsträning, eftersom det är det vi har problem med. Hon vill inte komma med rullen till mig; hon tycker att hon och figgen lika gärna kan leka med den.

Lyle fick också göra lite markeringsövningar och han har precis samma problem. Med honom gjorde jag också fyra skick med träff på varje. Det gick helt perfekt; den hunden är verkligen en naturbegåvning när det gäller sök. Han blev inte ens förvirrad när det plötsligt blev uppletande mitt i alltihop. Nikkie hade slarvat bort en boll när hon körde och den hittade Lyle på tredje slaget. Han apporterade den och fortsatte sedan att söka som om han aldrig gjort annat.

Igår var det onsdagsträning, men jag var ansvarig så det blev inte så mycket träning för min del. Lyle fick vara med på platsliggningen, vilket inte gick så bra. Två hundar började slåss och då kunde "polishunden" Lyle inte låta bli att springa fram och lägga sig i. Inte för att slåss, utan helt enkelt bara för att bryta. Det var nästan komiskt att se hur han slappnade av och la ner raggen så fort ägarna fått tag på sina hundar. Dock var han väldigt uppe i varv efter det och dessutom var han stressad av att de körde agility på planen bredvid så senare reste han sig och sprang iväg till agilityplanen också.

Chansa fick köra en budföring med Ewelyn som mottagare. Det gick fantastiskt bra. Hon tycker att det är skitkul att springa mellan oss och få godis. Det känns verkligen lovande och med lite finslipning på ingångar så tror jag att momentet snart är tävlingsklart. Fast det är en hel del annat som återstår att lära in innan vi är redo att tävla. Det gör i och för sig inget eftersom det ändå inte är några appelltävlingar förrän i maj.

Det har varit fint väder på sistone så jag har haft kameran med mig. Här är några av bilderna jag tagit.

Lyle och Chansa


Lyle tittar på när Chansa simmar.

Chansa är inte speciellt snygg när hon skakar sig.

Årets sista bad?

Förra året sa Frasse att han ville att Lyle skulle "springa på vattnet" och här ser det ut som om han verkligen gör det.

Världens vackraste hundar.

Det är inte lätt att få till skärpan med såna här vilddjur.

Nu håller jag för fullt på att packa för att åka ner till Tånga Hed för andra träffen på allmänlydnadslärarutbildningen, så jag återkommer efter helgen, förmodligen med en massa bilder.

Inga kommentarer: