söndag, augusti 21, 2011

Inlandsylet

I fredags tog jag och Chansa bussen till Malå för att jag skulle vara på plats i tid för att bakdöma lydnadsklass III och Elit på lördagen. Och vi var verkligen i god tid, eftersom vi var där redan klockan sex på fredag kväll och uppropet på lydnaden var inte förrän halv tolv på lördagen.

Men det känns inte som att det var bortkastad tid. P-O kom med sin husvagn ungefär samtidigt som jag så vi tränade lite lydnad och la en platsliggning. Lite senare kom även Linda, som skulle bo i klubbstugan med mig, så vi ägnade kvällen åt lite mera lydnadsträning och budföring.

Medan appellhundarna var ute i skogen i går morse passade jag på att träna ännu mera lydnad och gå en liten promenad samt läsa på lydnadsreglerna lite grann. På eftermiddagen, när tävlingarna var klara, gick jag och Chansa en promenad till den mycket fina badplatsen där hon fick bada lite från bryggan. På kvällen blev det grillning och lite social samvaro, även om det inte var speciellt många där, och sedan hjälpte jag Linda att träna lite innan det var dags för kvällspromenad och sängen.

Idag steg jag upp tidigt och hjälpte Linda att träna ännu lite mer och när appellhundarna sedan åkt ut till skogen körde jag ytterligare ett lydnadspass med Chansa. Hon var dock kanske lite trött vid det laget, för hon var rätt vimsig. Dessutom lyckades hon med bedriften att riva ett brukshinder; hon lyckades få både 5- centimetersbrädan och en till bräda att ramla ner.

Jag begriper inte riktigt hur (fast de kan ju inte ha varit ordentligt ditsatta), men även om det blev en rejäl smäll så blev resultatet ändå positivt. På sista tiden har hon nämligen börjat slarva när hon hoppar och slår i var och varannan gång, men efter att ha rivit hindret så drog hon upp benen väldigt ordentligt. Men hon blev i alla fall inte rädd för att hoppa, vilket jag har hört flera hundar som blivit efter att ha slagit i hindret ordentligt.

Idag har jag bakdömt lydnadsklass I och II och det kändes riktigt bra att bakdöma både igår och idag. Det var en del skellefteekipage som var och tävlade, trots att det var ganska få anmälda. Igår gick det bra för Yvonne och Otto som vann och fick förstapris i lydnadsklass I och idag gick det bra för Maria och Quta som fick förstapris i lydnadsklass II. Vann gjorde hon också eftersom hon var ensam i klassen.

Chansa har uppfört sig så bra hela helgen. Hon har ju fått sitta uppbunden i klubbstugan långa stunder, men hon har inte låtit det allra minsta. Kökspersonalen hade inte ens haft en aning om att det fanns en hund i rummet intill. Hon har legat ihopkurad på min sovsäck och har antagligen sovit mest hela tiden när jag har varit upptagen med annat. Jag är verkligen stolt över att hon har så lätt för att koppla av; man kan ju liksom inte tro det med tanke på hennes aktivitetsnivå.

Även på nätterna har hon sovit bra och till min stora förvåning har hon också ätit väldigt bra i helgen. Jag hade så lite av hennes vanliga mat kvar att jag köpte en liten påse Doggy innan jag åkte och hon tyckte tydligen om det (hon brukar även gärna stjäla mat av Jackpot, som äter Doggy, och hos mamma äter hon också Doggy utan att vara kinkig). Hon har ju alltid varit lite dålig på att äta och jag har provat några olika foder utan framgång, så kanske jag måste testa att ge henne Doggy ett tag och se om hon börjar äta bättre. Nu har hon också fått en ny matskål. Inte för att vi behövde en, men jag vann en på lotteriet på Inlandsylet.

Det har varit en ganska jobbig helg, men det var givande att bakdöma och vi har ju också hunnit med att träna en hel del och träffa en del trevliga människor (t ex systrarna Rotstedt, som man ju inte träffar så ofta nuförtiden), så jag är ändå ganska nöjd med helgen (trots vissa negativa inslag, som jag inte tänker gå in på här). Chansa har sovit nästan hela tiden sedan vi kom hem och det tänker jag också göra nu.

Inga kommentarer: