torsdag, augusti 18, 2011

Regn

Idag har det regnat ordentligt hela dagen. Jag hade tid hos tandläkaren på förmiddagen och eftersom det regnade så mycket cyklade jag dit, trots att det bara tar ca 5 minuter att gå dit, för att inte hinna bli så blöt.

Efter tandläkarbesöket, som tog nästan två timmar på grund av att jag fick vänta så länge, åkte jag och Anna ut i skogen och spårade. Vi la varsitt appellspår och satt sedan i bilen och väntade tills det var dags att gå spåren. Chansa var väldigt taggad och det gick fort. När vi spårar på grusplan, kortklippt gräs och dylikt spårar hon i ett lagom tempo, men i skogen blir det så lätt att hon ökar tempot ordentligt. Jag försökte hålla emot, men i första vinkeln tappade hon ändå bort sig lite och fick snurra en hel del. Andra vinkeln tog hon dock hur fint som helst.

Jag hade glömt att ta spårpinnar med, men jag hittade en i ryggsäcken och så tog jag två skogspinnar. Skogspinnarna gick hon över, men den vanliga spårpinnen tog hon hur bra som helst.

Efter spåren körde vi budföring med Birka och Chansa. Första gången strulade Chansa lite. Hon sprang bra till Anna, men när hon skulle skicka tillbaka henne gick hon bara fram några steg och började nosa på marken. Jag tror att hon trodde att Anna kastade godis när hon viftade med handen när hon skulle skicka henne. När vi gjorde om sprang hon hur fint som helst båda vägarna, utan tendenser till att tackla mottagaren som hon gjorde med Jenny i måndags.

Sedan åkte vi till klubben och la platsliggning och Chansa låg riktigt stabilt och bra. Det blev dock inte så lång platsliggning (gjorde flera kortare) och jag stod i kopplets längd. Jag körde också lite med omvänt lockande, t ex genom att springa runt henne, hoppa och göra lekinviter, och då ligger hon jättebra. För henne är problemet snarast att hon har svårt att ligga still om det blir för tråkigt.

När vi kom hem var Chansa riktigt trött, men när det senare på kvällen var dags för sökträning tackade hon inte nej. Det regnade lite mindre än tidigare när vi började köra, men innan det var Chansas tur ösregnade det igen. Jag körde tre skick med lösrullar. De första två gick hur bra som helst. På det tredje blev det en massa strul för att hon tappade lösrullen och eftersom jag inte sett att hon hade den skickade jag om flera gånger (fast jag misstänkte att hon tappat lösrullen nånstans). Efter det var hon ganska trött i huvudet så därför slutade vi där, trots att jag egentligen hade tänkt köra ett skick till.

När vi kom hem efter söket var vi båda genomblöta och hungriga. Chansa som är rätt dålig på att äta slukade sin mat och har sovit i stort sett sedan dess. Jag tog en varm dusch och sedan satte mig i soffan med filten som jag köpte igår över mig och datorn i knät. Så nu har jag anmält mig till min och Chansas första tävling!

En trött liten malle efter dagens träning.

1 kommentar:

Jenny sa...

Åh vad spännande med första tävlingen!