lördag, mars 03, 2012

Vad gör människor som inte har hund?

I helgen är jag hundlös eftersom Chansa har åkt till mamma och det är så ensamt och tråkigt utan henne. Jag fattar inte hur man kan leva utan hund. Vad gör man egentligen?

Tidigare i veckan, när Chansa var hemma, hade jag inga problem att hitta på saker att göra. I måndags åkte vi skidor under mina lediga timmar på dagen. De hade tyvärr inte dragit upp spåren sedan det snöade sist, men eftersom jag egentligen bara tänkte lära Chansa att dra gjorde det inte så mycket att vi fick åka fram och tillbaka över fotbollsplanen istället för att åka hela rundan. Det blev faktiskt riktigt roligt till slut, eftersom jag fick Chansa till att dra riktigt bra. Hon är både stark och snabb, trots att hon måste släpa på en fetknopp som mig!

I tisdags blev det ingen skidåkning, bara en promenad. I onsdags blev det först en promenad på 1,5 timme innan jag började jobba och sedan cyklade vi upp på klubben för att vara med på instruktörsmötet. Som det ser ut nu så kommer jag att hålla en appellkurs under året och det ska bli riktigt kul. Det var länge sedan jag höll en appellkurs senast.

Men sedan Chansa åkte till mamma i torsdags har jag inte haft något att göra. Att titta på TV är vansinnigt tråkigt och i vanliga fall har jag bara på TV:n för att se Vem vet mest? och ibland inte ens det, så vissa dagar slår jag inte på TV:n överhuvudtaget. Jag ser i och för sig en hel del filmer och TV-serier, men inte på TV.  Jag städat lite grann och det var visserligen välbehövligt, men tråkigt.

Eftersom jag har jobbat i natt har jag sovit hela dagen. I vanliga fall brukar jag sova ca 4 timmar efter att ha jobbat natt så att jag ska hinna utnyttja dagen och gå ut med Chansa, men eftersom hon inte var hemma så sov jag 6 timmar istället d v s sov bort hela dagen. Sedan var det en enda lång väntan på att Melodifestivalen skulle börja så att jag skulle ha något att göra. Men eftersom den enda låt som jag gillade åkte ut direkt så tröttnade jag och istället spelade jag spel på datorn samtidigt som jag slötittade lite.

Den enda fördelen med att inte ha hund är att man inte behöver gå ut på kvällen. De flesta människor som inte har hund verkar tro att det jobbigaste med att ha hund är att man måste stiga upp på morgonen för att gå ut med hunden, men så är det inte. I alla fall inte för mig. Alla de hundar jag har haft har sovit lika länge som jag (sedan de blivit vuxna; med valpar är det förstås en annan sak). Jag tycker inte heller att det är jobbigt att gå promenader under dagen och på kvällen och/eller att träna med hunden- det är ju det som är hela nöjet med att ha hund. Men sista kvällsrundan kan jag faktiskt tycka är lite jobbig, speciellt på vintern när man måste klä på sig en massa kläder, så det ska bli skönt att slippa gå ut ikväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har funderat på det här också, eftersom jag bestämt att jag inte ska ha hund under tiden jag har Uzie, eller omedelbart efter. Vad fan ska man göra med tiden liksom? Om jag vegeterar ska jag spara ihop till en ny hund, men troligen inte.