söndag, juni 25, 2006

Midsommarhelg

Nu har jag varit slarvig med att uppdatera igen. Mest beror det nog på att vi inte har gjort så mycket den här veckan. Måndag och tisdag jobbade jag och hundarna vilade upp sig efter sommarlägret. Onsdag och torsdag var jag ledig, men då var Adam här. På onsdagkvällen gick jag och Mia upp på klubben med hundarna, men det var nästan ingen där. Någon träning att tala om blev det inte heller.

På midsommarafton jobbade jag från 8.30 på morgonen till 22.00 på kvällen. Eftersom Jonas skulle åka till stugan och det inte fanns någon ström i bilen blev han tvungen att ta motorcykeln dit. Det innebar naturligtvis ett problem med hundarna för de kan ju inte vara ensamma så länge. Därför fick mamma komma och hämta dem mitt på dagen på midsommarafton. De skulle visserligen bort på kvällen, men de blev i alla fall rastade och slapp vara ensamma precis hela dagen.

Jag jobbade på midsommardagen också, men då hade jag i alla fall min lediga timmar som vanligt. Då åkte vi och storhandlade och sedan till Lappvattnet för att hämta hundarna. De blev väldigt glada när vi kom. Eftersom vi inte har kombi blev det lite knepigt när vi skulle lasta in bilen. När vi öppnade bagaget hoppade Bita in där och vägrade hoppa ur. Hon kröp ur halsbandet när jag skulle försöka dra ut henne, så jag fick helt enkelt lyfta ut henne. Då hoppade hon in i baksätet istället. Hon hade bestämt sig för att absolut inte bli lämnad kvar!

Bita har förresten blivit vuxen nu. Hon började löpa på midsaommarafton. I alla fall löpte hon när hon kom till Lappvattnet, fast jag hade inte märkt nåt innan. Hon är i alla fall väldigt duktig på att städa upp efter sig, vilket är tur eftersom hon blöder ganska mycket. Myrrha är som tur är inte lika tänd på Bita som hon var på Bixa när hon löpte. Bita är dock lite hispig på grund av löpen. Jag har misstänkt hela veckan att hon varit på gång att börja löpa eftersom hon blivit rädd för t ex svängdörrar som vi passerat flera gånger utan att hon har reagerat. Idag blev hon också helt galen på Jonas MC-hjälm, som tydligen helt plötsligt blivit livsfarlig.

Mamma tyckte att Myrrha verkade vara lite stel i kroppen, så nu ska hon få vila i några dagar. Ont verkar hon dock inte ha, men lite stel är hon. Men det är nog inte värre än att det går över med lite vila. Därför har jag gått en promenad längs strandpromenaden med Bita. Jag hade hoppats på att träffa många hundar så att vi kunde träna på att inte skälla på andra hundar. Men det var inte särskilt många andra hundar ute. Hon har i alla fall blivit mycket bättre med skällandet; hon skäller inte lika mycket och det är lättare att bryta henne. Tänk vad man kan göra med en klicker och lite köttbullar! Fast det är fortfarande mycket jobb kvar innan hon blir helt tyst vid hundmöten.

Inga kommentarer: