söndag, juni 04, 2006

Myrrhas nya vanor

Myrrha har fått flera nya vanor sedan Bita kom hit. T ex så har hon börjat dricka vatten. Ända sedan hon var liten har hon velat att man ska byta vatten i skålen varje gång hon ska dricka. Jag vet faktiskt inte varför hon inte dricker. Lite bortskämd har hon säkert också blivit eftersom vi faktiskt har bytt vatten åt henne varje gång hon velat det. Men detta gäller bara hemma. När vi är borta, t ex hon min mamma, Jonas pappa eller i stugan, går hon och dricker när hon blir törstig även om vattnet stått i flera dagar.

Men nu när Bita är här så dricker också Myrrha. När hon blir törstig dricker hon ur skålen, även om Bita redan har druckit ur det och slemmat i det. Detta upptäckte jag häromdagen, eftersom vattenskålen blev tom för första gången sedan jag skaffade Myrrha.

En annan ny vana som Myrrha har fått är att sträcka på bakbenen. När hon stiger upp så brukar hon sträcka på frambenen, men väldigt sällan på bakbenen. Bita är däremot väldigt noga med att sträcka på både fram- och bakbenen. Och hon gör det ordentligt. Detta har Myrrha tagit efter och sträcker på bakbenen på exakt samma sätt som Bita gör och inte alls på det sätt som hon gjorde det på förut, d v s med ett bakben i taget.

Myrrha har också börjat äta grönsaker, fast det tror jag mest handlar om konkurrens. Bita äter nämligen allt (förutom grönsaker också bl a bajs och en glaskula) så jag tror att Myrrha äter det mest bara för att Bita inte ska få det. Det gjorde hon också när Fria var här. Myrrha skäller inte heller längre på folk som rör sig i trappuppgången; det låter hon Bita sköta om.

Bita verkar dock inte ha lärt sig särskilt mycket av Myrrha, förutom hur man tigger på bästa sätt (vilket hon var rätt bra på redan innan). Annars hade jag ju hoppats att Myrrha skulle lära Bita att låta bli att stjäla mat, skälla hysteriskt på andra hundar och att jaga efter och skälla på folk. Men det verkar som om Myrrha tycker att det är mitt jobb...

Idag har jag haft allmänlydnadskurs. Stina är ju borta, så jag fick ta hand om allt själv. Det var dock bara sju deltagare idag (kanske de häftiga regnskurarna under förmiddagen avskräckte de andra?). När vi började sken solen, så vi började ute med att träna lite sitt och ligg + stanna kvar och inkallningar. Mer än så hann vi inte förrän det började ösa ner regn. Då gick vi in och fikade och såg på film.

Jag trodde att det skulle vara lite rörigt idag på kursen eftersom en av de två tikarna började löpa precis efter förra kurstillfället. Jag sa dock inget om det till de andra deltagarna utan vi körde på som vanligt. Det funkade bra; ingen hane verkade särskilt störd av löptiken. I alla fall inte förrän det blev slagsmål mellan två av hanarna, fast jag är inte säker på att löptiken hade något med det att göra. De två hanarna gillade inte varann innan heller. Men hur som helst så önskar jag att det blir ett mer jämnt antal mellan tikar och hanar på nästa kurs eller i alla fall att alla hanar inte är hanhundsaggressiva.

Efter kursen stannade jag kvar och tränade lite grann. Jag började med Bita och vi tränade på kontakt, position och att sitta kvar. Det fungerade väldigt bra. Vi hann dock inte träna särskilt länge förrän regnet började ösa ner igen. Det blev alltså ingen träning för Myrrha, för när regnet minskade tyckte jag att det var bäst att passa på att gå hem innan det började vräka ner igen. Och ikväll tänker jag bara slappa med en bra bok och/eller framför TV:n, så Myrrha får vänta med sin träning till en annan dag.

Inga kommentarer: