tisdag, juni 26, 2007

Händelserik kurs

I början av veckan gjorde Myrrha och jag inte så mycket; vi vilade mest upp oss efter hundvaktandet och midsommarfirandet. Idag hade jag allmänlydnadskurs och det var händelserikt. När en deltagare skulle kalla in sin hund stack ett helt gäng hundar och två hanar började slåss. Innan någon hann fram stack en annan hanhund (som under hela kursen varit "ovän" med en av hanarna som nu slogs) och bröt slagsmålet. Men det blev förstås så att de två unga blandrashanarna som mätt sig under hela kursen började spänna upp sig. Jag skickade bort ägarna åt varsitt håll och stod själv och väntade Eftersom jag uppfattade att hundarna själva hade saken under kontroll och att den ena inte alls var intresserad av bråk så ville jag inte lägga mig i. Det var dessutom mycket intressant att studera dem och deras språk. Det blev heller inget bråk, bara ett lite gruff, och ägarna kunde snart kalla in sina hundar.

Förra gången på kursen pratade jag om hundspråk och för att det skulle bli lite mer konkret så släppte vi ihop några hundar (två och två förstås) för att studera deras språk. En av hundarna på kursen, en blandras mellan schäfer och kaukasisk ovtjarka, var helt idealiskt att studera när det gäller språket. Hon hade otroligt tydliga signaler och det var så kul att se henne med andra hundar att hon fick hälsa på nästan alla hundar på kursen. Det blev också givande för både mig och kursdeltagare att se på.

Inga kommentarer: