torsdag, juni 28, 2007

Stadsfesten

En bild på Myrrha från gårdagens promenad
och en bild på Myrrha och Fria från förra veckan.

Igår gick jag och Myrrha en promenad längs strandpromenaden. Hon fick också bada lite grann. Det verkar som att hon bara har lust att bada när det är bra väder. Igår regnade det och när jag kastade ut bollen i vattnet ville hon inte gå i och hämta den, så där blev vi av med ännu en tennisboll (undrar hur många bollar vi blivit av med i älven för att de har hamnat för långt ut?). Men idag sken solen och då var hon helpeppad på att bada. I och för sig simmar hon ändå inte mer än två simtag, men hon verkar ändå tycka att det är kul.

På tal om badande så kan jag också tipsa om att det är väldigt praktiskt att lära hunden att skaka sig på kommando. På det viset slipper man bli nerstänkt hela tiden, eftersom man kan flytta på sig eller skicka iväg hunden en bit innan den får skaka sig. Man får också en hel del beundrande kommentarer av folk som går förbi, och det är ju aldrig fel.

Igår började Stadsfesten. På kvällen gick jag och Mia ut och drack ett par cider (och ett par groggar hemma hos mig blev det också). Vi hade kul, men idag kommer jag ihåg varför jag inte har druckit på så länge. Det är helt enkelt inte värt det.

I kväll har jag haft avslutning på min allmänlydnadskurs och därmed var det också dags för slutproven. Istället för att vara på klubben höll vi till nere vid Kyrkholmen. Slutproven gick bra, trots att det var störningar i form av cyklister, joggare och folk som promenerade med eller utan hund. En av de största störningarna var en gigantisk irländsk varghund, som inte bara passerade på sin promenad utan stannade och tittade på vad vi höll på med. Hundarna på kursen blev ganska störda av det, men skötte sig bra ändå.

Vädret kunde dock ha varit bättre. Det regnade i stort sett hela tiden och efter ett tag började jag frysa också. Efter avslutat prov gick vi över till Kyrkholmen och fikade och det var väldigt trevligt. Detta har faktiskt varit en av de roligaste kurser jag har haft. Jag tror att det beror på att alla deltagare har varit engagerade och villiga att jobba även hemma. Närvaron har också varit ovanligt hög på den här kursen; det är nästan ingen som har missat ett kurstillfälle. Och det underlättar ju min uppgift som instruktör.

Efter kursen gick jag hem och eftersom Jonas var på Stadsfesten med sitt jobb kollade jag och Adam, som ska sova hos oss inatt, på skräckfilm och käkade godis. Men nu väntar sängen...

Inga kommentarer: