tisdag, december 25, 2007

Julen

Julaftonen spenderade vi i stugan tillsammans med Jonas pappa och morbror. På dagen gick vi en promenad med Myrrha. I stugan är det i alla fall lite vitt och även om det vita är väldigt hårt och halt så ser det i alla fall lite juligt ut.

Efter promenaden spelade vi UNO och fixade lite med maten innan Kalle Anka. I år såg jag faktiskt på Kalle, vilket jag inte gjort på flera år eftersom vi för det mesta brukar förflytta oss från ett ställe till ett annat under just den tiden.

Efter Kalle var det dags för mat och naturligtvis åt jag tills jag var proppmätt. Därefter hade Jonas och Bosse tävling om vem som kunde knäcka flest nötter med händerna (trots att det faktiskt fanns en alldeles nyinköpt nötknäppare). Enligt mig så är det fullständigt knäppt att knäppa nötter med händerna, men det var förstås ingen som lyssnade på mig och jag kan inte tycka synd om dem för att de fick både värk och blåsor i händerna. Jonas vann och fick därmed titeln Den Största Nöten...

Jonas pappa utnämnde sig själv till tomte och delade ut julklapparna. Jag fick en hel del bra grejer, t ex pengar och presentkort på Lagergrens så att jag kan handla böcker (som jag tänker spara till bokrean i februari), nya svarta jeans och en jättesnygg svart tröja, nya hörlurar till iPod:en och en almanacka med bilder på Myrrha.

Myrrha fick också ett par julklappar. Av mig fick hon en påse med hundgodis och tuggben med en liten leksak som föreställde en snögubbe. Förra året fick hon en likadan påse med en tomteleksak och den älskar hon så hon kommer nog också att gilla snögubben också. Av Jonas fick hon också ett mjukisdjur, en jättesöt liten fladdermus. Det är kul att ge henne mjukisdjur eftersom hon inte är lika destruktiv som de flesta hundar. Hon bär bara omkring på dem utan att försöka slita isär dem.

Öppnar ett paket med två köttbullar från gammel-husse.
Av mig fick hon ett mjukisdjur i form av en snögubbe.

Bosse fick ett spel i julklapp, Den ofrivillige spelaren, och det provade vi förstås att spela under kvällen. Det var ett riktigt roligt spel och det tycker jag inte bara för att jag vann. Och så spelade vi förstås någar omgångar UNO också.

Idag åkte jag och Jonas hem och duschade innan vi åkte till Furuögrund för att äta hos syrran. Myrrha fick stanna kvar i stugan, vilket säkert var skönare för henne eftersom hon då slapp både katten och ungarna. Vi hade ytterligare en liten julklappsutdelning hos Fia och sedan spelade jag, Jonas, Fia, Erik och Lina När & Fjärran.

Nu är vi tillbaka i stugan och Myrrha blev väldigt glad att se oss. Hon hade tydligen varit lite tjurig under dagen och inte velat följa med på promenad. När Harry och Bosse gick iväg vände hon tillbaka och satt på bron och väntade medan de var ute och promenerade. Hon ville inte heller leka med sina nya mjukisdjur utan har mest legat på filten framför brasan.

Inga kommentarer: