torsdag, december 06, 2007

York och julmiddag

I tisdags kvall var det som vanligt Quiz Night pa Queen's Arms. Eftersom de flesta var pa silent disco (som enligt dem var jattekul) blev det bara jag, Sofia och Johanna som gick pa Quiz. Men vi lyckades riktigt bra anda och fick vart basta resultat hittills. Och inte bara med de fragor vi fick fuskhjalp med.

Simon som haller i quizzet brukar alltid hjalpa oss med nagra svar, men i tisdags satt han bredvid oss medan han laste upp fragorna i mikrofonen, samtidigt som han viskade svar eller ledtradar till oss. Fast han satt bara med oss i borjan; sedan var det nagon i nagot annat lag som klagade, sa han var tvungen att aterga till sin plats bakom baren. Men efter en stund kom en kille, Jamie, och satte sig bredvid oss och gav oss en liten lapp med svar, som Simon hade skickat honom med. Om man raknar med svaren som Simon och Jamie gav oss sa hade vi 39 av 60, men utan deras hjalp hade vi fatt ihop 26, vilket nog ar vart basta resultat hittills.

Efter quizzet satt vi kvar och pratade lite med Simon och Jamie anda tills puben stangde vid tolv och vi blev utskickade. Innan vi gick fick vi en kram, en CD-skiva och Simons mailadress. Det kandes lite sorgligt att det formodligen var vart sista quiz nagonsin pa Queen's Arms.

I gar var vi till York, vilket var valdigt kul och intressant. York ar en gammal engelsk stad som en gang hette Jorvik och var en vikingastad. Forst gick vi en rundtur tillsammans med Alan och sa gick vi till York Minster, en stor kyrka. Efter det fick vi ga som vi ville. Jag, Rosa, Mikael och Henrik at dock lunch tillsammans med Alan pa en pub i narheten av Minster innan vi gick runt pa egen hand.

York Minster, nar vi passerade den pa var rundvandring.
Vi gick en del av rundvandringen uppe pa muren.
En glugg i ett av tornen i muren.
York Minster var lite for stor att fota i sin helhet, sa har ar ett par bilder av delar av kyrkan. (Inne i kyrkan var det for morkt att fota alls).

Dagens roligaste upplevelse var Fudge Kitchen. De tillverkade fudge i butiken och bada killarna som jobbade dar var valdigt roliga. Det var mer som att ga pa en show an som att ga in i en butik. Killen som gjorde fudge showade hela tiden och han som stod i butiken var helt exalterad for att det var hans forsta dag pa jobbet och han tyckte verkligen att det var varldens dromjobb. Sjalv tycker jag nog att det skulle vara skitjobbigt att behova vara sa glad och uppat hela tiden (for det var inte bara tillfalligt- Johanna var dar pa lovet och killen som gjorde fudge var lika glad och energisk da).

Fudgemakaren.
Fudge. Visst ser det gott ut? Vi fick en smakbit av den har nar den var fardig och den var fantastiskt god.
Tornet i York.
Muren som gar runt den medeltida delen av stan.
Sedan gick vi runt och tittade lite pa olika sevardheter och lite affarer, bl a en affar dar de salde svard och rustningar, innan vi tog taget hem igen. Jag var hur trott som helst nar vi kom hem och egentligen ville jag helst bara sova. Men jag och Mikael hade planerat att ga pa Quiz Night pa Sandbar (alla andra skulle antingen pa roller disco eller pa Johannas konsert med koren), sa aven om det kandes jobbigt sa blev det i alla fall en promenad till Sandbar. Det var tyvarr inga dingbats ikvall :-( Istallet var det bilder pa skivomslag och man skulle skriva aret som albumet slapptes. Inte sarskilt enkelt. Men vi klarade oss i alla fall ganska bra med tanke pa att vi bara var tva stycken (14 av 40). Vinnarna hade "bara" 27, sa det maste ha varit ett ovanligt svart quiz.

Idag har vi bara jobbat med vart projektarbete. Fast jag och Rosa tog ledigt pa formiddagen och vi har inte precis jobbat ihjal oss pa eftermiddagen heller. Nu ikvall har vi varit pa julmiddag tillsammans med vara larare med respektive samt Brenda och andra som jobbar med administrationen pa Trinity. Maten var ratt god, speciellt forratten och efterratten. Till huvudratt var det skinka, kalkon och stek med Yorkshirepudding, potatis och sas + gronsaker och tillbehor. Det var gott, men inte jattegott. Tyvarr glomde jag bort att anvanda kameran, fast jag hade den med mig. Men det var andra som fotade en hel del, sa jag kan nog fa bilder av nagon annan. Vi har nog anda tankt att dela med oss av bilder senare, eftersom alla har olika bilder aven om vi varit pa samma stallen.

Efter middagen kandes det lite trist att bara avsluta kvallen och ga och lagga sig, sa nagra av oss tittade in pa Queen's Arms pa vagen hem och tog en ol. Och nu sitter jag har vid datorn, men alldeles strax ska jag ga och lagga mig.

1 kommentar:

Hoodan sa...

Hej!

Har följt din blogg fast jag inte har lämnat några kommentarer. Min dator har fått frispel och det tar typ fem minuter att få någonting gjort....
Njut av de sista dagarna i England!
Hör av dig när du kommer hem. Jag kommer att köra onsdag, tors em och fredag fram och tillbaka. (sover en natt i umeå) så du slipper bussbiljetten om du vill. =)
Kram Anette