torsdag, februari 12, 2009

Sjuk

Jonas har varit hemma från jobbet hela veckan för att han har både influensa och streptokocker och nu verkar det som om jag också blivit sjuk. Jag har i alla fall lite feber och väldigt ont i halsen. Det är dessutom ganska kallt idag; termometern visade på -18 i morse. Vi har därför haft vilodag idag. Jag och Lyle har mest legat i sängen och läst, eller rättare sagt så har jag läst medan han har sovit. Jag har dock tränat lite med honom inne, bl a att han ska ligga med hakan i golvet under platsliggningen.

Men han har fått ganska bra med aktivering de senaste dagarna. I tisdags kväll tränade vi med Jessica. Bland annat la vi en platsliggning med Lyle och Enzo och det gick otroligt bra. Jag har ju tränat på att Lyle ska ligga med hakan i golvet hemma i köket, men vi har just börjat och har bara tränat att han ska ligga så ca 10-15 sekunder. Men han kopplade själv ihop det med platsliggningen och låg med huvudet nere i stort sett hela tiden. Det verkar också som att det gjorde honom tryggare och säkrare att ligga kvar, för han låg 2,5 minut utan problem.

Igår gick vi en promenad till Jonas pappa på dagen och på kvällen var det inomhusträning som vanligt på onsdagarna. De senaste gångerna har vi varit rätt många som tränat, men igår blev det bara jag och Lena. Vi la också en platsliggning och Lyle låg hur lugnt som helst i två minuter, mestadels med hakan i golvet. Jag lånade också Aijas apport och tränade med, för att vänja honom vid att andra hundar tuggat på apporten för så är det ju på tävling, men det var inga problem. Han blir nästan mer intresserad av apporten när det är någon annans.

Eftersom vi bara var två som tränade gick det rätt fort och sedan satt jag, Lena och David och fikade ett tag. Vi pratade bl a om vilka konstiga människor man ibland möter när man är ute med hund och på vägen hem mötte jag en sådan konstig människa. Jag höll på att plocka upp efter Lyle när jag såg att det kom en kvinna gående efter trottoaren. Jag kortade Lyles koppel så att han stod precis bredvid mig, så vi var inte i vägen på något vis. När kvinnan passerade tittade hon riktigt elakt på mig och sa "Hundägarjävel" med ett ännu elakare tonfall. Det kan ju inte stå riktigt rätt till med en sådan människa.

Inga kommentarer: