tisdag, maj 26, 2009

Rapport, lydnad, spår och kondition

Ja, det är vad Lyle och jag har tränat de senaste dagarna. Igår var Adam ledig från skolan, så jag släpade ut honom i skogen för att träna lite rapport. Vi började med en vanlig budföring för att han skulle förstå att det lönar sig att springa till Adam. Sedan körde vi ungefär samma övning som vi gjorde på rapportkursen, förutom att vi inte gjorde några stationer utan skickade honom nästan direkt när den som skulle ta emot honom flyttat sig längre bort längs stigen. Hans stationsuppträdande är inget problem, så jag ville hellre få honom motiverad att springa ifrån mig.

Det var ändå lite svårt att få iväg honom från mig, men det gick med lite uppmuntran. Redan på rapportkursen upptäckte jag dock att Lyle har en tendens till att gena och det gjorde han igår också. Han tar alltså en genväg till det ställe där han såg mig sist och frispårar därifrån. Han kommer ju i och för sig fram, men jag skulle ändå vilja att han sprang samma väg som jag/mottagaren gått.
Efter träningen svalkade sig Lyle i en vattenpöl.

Efter rapportträningen gick jag och Lyle en promenad i skogen och här är några bilder:
Aktivering med godisstubbe och Lyle kryper både under...

...och klättrar på.

Hoppar över en nedfallen tall.

Blivande agilityhund?

Han drack i ett vattenhål, som visade sig vara djupare än han trodde.

Sötaste lakritstrollet med lite gräs i mungipan.

På kvällen tränade vi lite lydnad, med fokus på platsliggning, fritt följ och inkallning med ställande. Jag körde också ett ställande under gång och en fjärrdirigering (sitt/ligg) för att kolla att han fortfarande kan det, vilket han kunde. Dessutom började jag lära honom att snurra och eftersom han är ganska snabblärd så tog det inte lång tid innan han började förstå vad jag ville. Dock kan jag inte påstå att han kan det än; det krävs nog lite mer träning på snurrandet innan han slutar testa att spela död, göra high five, sätta sig fot, lägga sig, ställa sig o s v.

Idag har vi gått en 2,5 timmes promenad i skogen och jag lyckades göra det jag trodde var omöjligt- få Lyle att tröttna på att hämta bollen! Efter 1,5 timmes promenerande och ett spår bestämde jag mig för att konditionsträna honom lite i sandtaget. Det gjorde jag genom att kasta bollen ner i sandtaget så att han fick springa ner och sedan upp. Efter några gånger blev det ganska jobbigt för honom, inte minst för att det var ganska varmt, så till slut bestämde han sig för att inte komma tillbaka med bollen.
Springer ner efter bollen...

...och kommer upp med den igen.

Kastar sig nerför med dödsförakt (och jag var faktiskt orolig att han skulle bryta nacken av sig).

Lyle i ett moln av sand.

Efter konditionsträningen i sandtaget svalkade han av sig genom att lägga sig i en vattenpöl (och efter lite svalka blev han pigg och hoppade han på mig och ville att jag skulle ta fram bollen).

Jag tog också en del bilder på promenaden innan vi gick till sandtaget.
Fångar Frolic.

Full fart på inkallning.

I början av promenaden gick jag ut ett spår som Lyle sedan fick ta på tillbakavägen, innan vi gick till sandtaget. Jag gick ett appellspår, d v s 300 m, två 90-gradersvinklar och tre apporter (2 skogspinnar + en kampknut i slutet). Lyle var mycket ivrig och det gick ganska fort, trots att jag försökte hålla emot. Dessutom fastnade linan ett par gånger så att det blev tvärstopp, men han fortsatte ändå bara att dra framåt.

Första vinkeln tog han klockrent.

Han gick över båda pinnarna, men han hittade kampknuten i slutet.


Inga kommentarer: