söndag, oktober 24, 2010

Lydnadsdomarutbildning

På fredag eftermiddag åkte jag, Martha och Frida mot Åsele där vi skulle gå utbildning för att bli lydnadsdomare. Strax innan vi skulle åka började det snöa och det snöade ordentligt hela vägen, vilket gjorde att vi blev ganska mycket försenade till Åsele.

Vid det laget var jag ganska trött, så jag lärde mig nog inte så mycket av det vi gick igenom under kvällen. Det var därför rätt skönt när vi slutade och vi fick gå och lägga oss. Vi hade gjort det enkelt för oss och sov på tältsängar i klubbstugan. Förutom Chansa var även Catarinas hund i stugan över natten och det funkade bra. Sedan vi väl gått och lagt oss sov Chansa som en liten gris.

Igår fick Chansa sitta en hel del i bilen medan vi hade teori och videobedömning hela dagen, men hon fick vara inne ett tag på eftermiddagen eftersom jag tyckte synd om henne. Det var i och för sig inte speciellt kallt för det har varit soligt och fint vinterväder hela helgen. Efter att vi hade åkt in till Åsele centrum och ätit middag gjorde vi vår kvällsuppgift och gick sedan och la oss. Det är sällan jag går och lägger mig så tidigt, men efter att ha så mycket information att smälta var det ganska skönt att lägga sig tidigt.

Idag har vi haft en del teori, men även varit i ridhus och dömt ett antal hundar i alla lydnadsklasser och det var väldigt givande. Det är alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar och det är också väldigt nyttigt att öva på att döma. Det är inte så enkelt som man kan tro (vilket jag i och för sig redan visste eftersom jag "lekt" domare på lydnadscupen ett antal gånger). Nu blir det en del pluggande av regelboken ett tag fram till det teoretiska provet.

Lite bilder från helgen:
Chansa i bilen, där hon tillbringat en hel del tid.

När man slipper sitta i bilen måste man springa fort, fort, fort tycker Chansa.

Men hon kan också stå stilla i några sekunder.

Idag på lunchen fick hon springa av sig lite med holländarna Bora och Lea och aussien Meja.

Full fart på hela hundgänget.

Chansa gillade att busa med hundar som var lika snabba (dock inte lika smidiga) som henne.

Bilfärden hem igen gick betydligt bättre eftersom vädret var bättre, men det blev ändå ganska sent. Det var skönt med ett varmt bad och nu är det dags för sängen och senaste avsnittet av The Big Bang Theory. Chansa sover redan som en stock och lyfte knappt på huvudet när jag nyss föreslog att vi skulle gå ut en sista sväng innan läggdags.

Inga kommentarer: