onsdag, december 08, 2010

Långpromenad

När jag vaknade i morse (vissa skulle nog anse att kl 10 inte ens är morgon) kände jag mig lat och tänkte strunta i att gå en långpromenad med hundarna direkt på morgonen, som jag hade planerat, och istället skjuta upp det till senare. Men hur som helst klädde jag på mig och gick iväg med hundarna och när jag kom hem två timmar senare kändes det väldigt skönt att ha börjat dagen med en långpromenad.

Det var ganska kallt, ca -15, men soligt och fint. Jag hittade också ett nytt ställe att promenera på och det är ju aldrig fel. Det var också tomt på folk och andra hundar i skogen och det är rätt skönt. I och för sig såg vi en schäfer med ägare på långt håll och Chansa var på väg att sticka men lät bli när jag sa till henne. Jag tror också att Chansa stött på älg för första gången. Jag såg ingen älg, men av hennes reaktion att döma så tror jag att det fanns en älg inne i skogen. Hon drog iväg en liten bit, ca 25-30 meter, men det var inga problem att stoppa henne och kalla in henne igen.

Det lilla malleskrället lyckades också äta upp hel plastpåse med korvbitar som jag tappade ur fickan. På sätt och vis var det mitt fel, för jag försökte hindra henne genom att öppna munnen och ta ut påsen. Efter att ha ägt ett antal hundar borde jag veta att det brukar resultera i att hunden sväljer alltihop (Myrrha svalde en gång en hel dessertost med papper på som jag försökte ta ur munnen på henne). Hade jag istället sagt loss och bytt mot en godis ur fickan är det möjligt, dock inte helt säkert, att hon hade gett den till mig. Nåja, jag får hålla lite koll på henne, men det borde inte vara någon fara. När jag var och handlade fick korvpåsen i magen också sällskap av ett Lypsyl (dock har hon spottat ut plasten och bara ätit själva kletet).

Lite bilder från dagens promenad:
Det är en hel del snö i skogen

Det är vackert när solen kikar fram bakom träden.

Ibland är hon lite knäpp, min lilla malle.

Snyggingen Lyle

Förväntansfulla hundar

Bus i djupsnön.

Du kan inte ta mej!

Men jag kan ta dej!

Gotcha!

Lilla lakritstrollet.

Att få en bra bild på båda hundarna på vintern är inte lätt; detta var det bästa försöket, dock ej bra.

Igår var det betydligt varmare än vad det var idag, så då passade jag på att cykla en sväng med hundarna. Lyle är en riktig fetknopp, så att bara promenera räcker inte om han ska gå ner i vikt. Så först cyklade jag en sväng med honom och jag stannade också på ett ställe och kastade boll så att han fick springa i djupsnön. Sedan cyklade jag med Chansa, fast en lite kortare sväng. Hon är ju fortfarande ung och behöver inte så hård motion. Dessutom vill jag gärna röntga höfter och armbågar innan jag börjar motionera hårdare med henne. Jag planerar att röntga henne någon gång efter jul (före jul har man så många andra utgifter).

Lydnadsträning blev det också igår. Vi tränade på en parkering här i närheten och med Chansa gick träningen riktigt bra. Vi tränade lite ingångar, kontakt i utgångspositon, ligga och sitta kvar samt snabba lägganden. Den enda lilla nackdelen hon har är att hon när hon blir ivrig och frustrerad nyper mig i låret eller magen, så det gäller att inte låta henne gå upp i varv för mycket. Men hon är riktigt rolig att träna med. Igår märkte jag att polletten trillade ner när det gäller positionen i fria följet och så fort hon förstod precis vad som förväntades av henne blev hon lugn och koncentrerad och slutade nypa mig.

Första passet med Lyle gick riktigt bra. Vi tränade stegförflyttningar, helomvändningar, sittande och stå/sitt/ligg under marsch. Han är lite dålig på att lyssna på mitt kommando, utan provar sig fram så vi tränade på att han ska lära sig att lyssna och inte tänka för mycket själv (även om jag förstås tycker att det är bra att han kan bjuda på beteenden frivilligt). Andra passet gick inte lika bra eftersom han då suttit och tittat på när jag tränade med Chansa. Han var lite väl speedad och det mesta gick fort, men fel.

Inga kommentarer: