söndag, oktober 10, 2010

IKEA

Idag har jag, mamma, syrran och Adam varit på IKEA. Vi bestämde att vi skulle åka dit i fredags så det var rätt kort tid att fixa fram hundvakter till hundarna. Ett tag såg det ut som att vi inte skulle kunna åka, men till slut fick jag i alla fall tag på hundvakter, även om det innebar att Chansa också fick vara ensam hemma ganska många timmar.

Jag steg upp vid femtiden i morse för att först gå en kort promenad med Lyle och då passade jag också på att lägga ett spår till Chansa. Sedan gick jag en längre promenad med Chansa och så spårade vi förstås. Spåret var ca 200 m långt på gräsmatta. Det blåste riktigt ordentligt så jag trodde att hon skulle få lite problem, men lilla damen spårade hur bra som helst.

Det blev en lång dag i Haparanda. IKEA tar ju sin lilla tid och ganska dyrt blev det också. Kanske mest för att jag handlade saker som jag egentligen inte behöver. Men det blev också en del grejer som jag hade bestämt att jag skulle köpa t ex en tavellist + tavelramar till köket och ett TV-bord till sovrummet. Till hundarna köpte jag några små mjukisdjur som ska bli uppletandeföremål + en mjukisråtta till Chansa (den saknar redan ett ben och en del fluff). Adam ville också absolut åka till Finland, så det blev en runda på ett shoppingcenter på andra sidan gränsen.

Chansa har enligt hundvakten skött sig utmärkt under den tid hon varit ensam hemma. Lyle var hos Jonas och har bl a varit ute och sprungit efter discen (frisbeen) samt varit på styrelsemöte (där han hejdlöst tiggde bullar, enligt en säker källa). Lyle har nog haft en bra dag, vilket den här bilden tyder på:
Lycklig Lyle på disc golf-banan Foto: Jonas Rudholm

fredag, oktober 08, 2010

Veckan som gått

I veckan har det inte blivit mycket bloggande, vilket beror dels på att jag varit för lat och dels på att vi inte har gjort något speciellt. Chansa fick vila i början av veckan eftersom hon gjort sig illa i tassen och Lyle har jag cyklat en del med. I onsdags cyklade jag en ganska lång tur med honom eftersom han inte fick följa med på onsdagsträningen. Chansa fick dock följa med och jag hann träna lite med henne innan det var dags för andra deltävlingen i lydnadscupen.

Idag cyklade jag till skogen och gick en promenad med Lyle. Jag tror att han uppskattade att få gå en promenad utan den lilla Tyrannen. Här är några bilder från dagens cykeltur/promenad:

Det är vackert i skogen på hösten.


Härliga höst.

Härligt att springa i full fart utan att bli jagad av en malle!

Lyle har hittat bollen.

Full fart!

Lilla lakritstrollet Lyle.

I kväll har jag och Chansa promenerat upp till klubben för att klickerträna med Gittan och Ulle. Jag tränade lite ingångar, sitta och ligga kvar och hopp med Chansa. Jag visade också lite kamplek med Chansa och Ulle filmade. Filmen blev ganska lång, så jag har klippt en hel del och därför blev den kanske lite upphackad. Bland annat klippte jag bort när hon råkade få mitt finger mellan tänderna och kampleksaken, vilket gjorde hemskt ont. Dock blev det bara ett pyttelitet sår som inte ens blödde, vilket förmodligen beror på att hon tar ett rejält grepp och håller fast, utan att tugga om. Här är filmen på när jag kampar med Chansa.

söndag, oktober 03, 2010

Oktobertävlingen är över

I morse ringde klockan 05.00 och då var det dags att stiga upp för att promenera till klubben, för att börja koka kaffe till funktionärerna.

Hundarna var måttlig roade av att stiga upp i ottan.

Jag mötte inte en enda människa under promenaden upp till klubben, vilket man ju kan förstå. Att stiga upp vid fem en söndagmorgon är inte riktigt klokt...

Dagen började inte speciellt bra. Jag lyckades hälla vatten i kaffebryggaren trots att den redan var full med vatten, vilket orsakade en liten översvämning. Sedan visade det sig att en av termosarna som vi packat ner läckte, så påsen blev full med kaffe.

Det var många som hade lämnat återbud (eller som uteblev), så allt gick fortare än planerat. Jag började med att skjuta på platsliggningen och sedan var jag tävlingsledare på uppletandet. Det blev bara fem hundar, så efter uppletande hann vi med en fikapaus.

I fikapausen fick lille Mille komma ut och leka lite.

En sökfigge hade blivit sjuk, så jag fick hoppa in och figga för den enda sökhunden. Sedan var jag mottagare på budföringen för lägrehundarna innan det var dags för lunch. Efter lunch ropade jag lydnaden för de fyra högrehundarna. Tyvärr blev det inga uppflytt för högrehundarna, men i lägre klass fick Per och Blixtra uppflytt och vann. Maria och Imsa var några ynka poäng från att bli uppflyttade. Synd, men nästa gång lyckas det nog.

Efter tävlingen var vi ett litet gäng som for ut och körde sök. Igår kväll när jag klippte klorna på Chansa upptäckte jag att hon gjort sig illa i trampdynan vid sporren så jag hade tänkt att göra ett bandage innan söket, men jag hade förstås glömt Vet Flex hemma (och bandaget jag gjorde i morse hade hon förstås tuggat sönder). Det kanske var dumt att köra henne, men jag gjorde bara några markeringsövningar i lätt terräng så jag tror inte att det gjort någon skada (såret sitter ju inte på tassen så hon går ju inte på det).

Udo hittade både en figurant och vatten att bada i.

Chansa kommer med rullen. Foto: Jenny Blomkvist

Chansa på påvis. Foto: Jenny Blomkvist

Efter söket gick jag och Susanne en liten promenad med de äldre hundarna så att de också skulle få röra på sig lite grann.

Lyle och Nikkie

Världens finaste lakritstroll.

Nu är oktobertävlingen över för den här gången. Det har varit en jobbig helg, men allt har i alla fall gått bra och det känns skönt. I kväll blir det att ta det lugnt och det blir nog att gå och lägga sig tidigt, för i morgon är det ju jobb som vanligt. Hundarna sover redan hårt, speciellt Chansa.

lördag, oktober 02, 2010

Tidigt

I morse steg jag upp tidigt, vid 5.30, för att vara funktionär på klubbens tävlingar. Jag och Chansa promenerade dit, men Lyle fick stanna hemma. Eftersom canvasburen har gått sönder har jag ingenstans att förvara hundarna när jag är på klubben, så det kändes enklast att lämna honom hemma. Chansa har fått vara i Lenas bil tillsammans med Aija.

Hon har idag fått använda täcket som jag köpte på rea på Björkis i våras för första gången. Det var rätt kyligt i morse och i torsdags var hon inte riktigt frisk. Jag tror att hon hade feber och hon var verkligen slö och ville bara sova. När jag lagade mat låg hon utsträckt på sidan i TV-rummet och hon sov hårt hela kvällen. Och då menar jag att hon sov nästan otäckt hårt. Hon reagerade inte när jag rörde vid henne och när jag skakade i henne och sa hennes namn lyfte hon bara på huvudet. "Det är läskigt att hon är så lugn" sa Adam och jag håller med.

Men igår var hon helt normal igen och det har hon varit idag också. Nu sover hon visserligen också hårt, men det verkar bara vara vanligt trötthet, förmodligen för att hon knappast sovit på hela dagen utan suttit i bilen och tittat på folk och hundar. Jag är mycket glad att hon är tyst i bilen, för det är det ju inte alla hundar på brukshundklubben som är...

På morgonen var jag skytt på rapporten och det tycker jag är en rätt trevlig uppgift. Det är ganska skönt att sitta ensam ute i skogen. Jag hade med mig en bok så att jag kunde sitta och läsa medan jag väntade på att den enda hunden skulle springa förbi. Det var fler anmälda, men på grund av återbud blev det till slut bara en enda malle som kom till start.

När rapporten var klar var jag tävlingsledare på lydnaden och på uppletandet för elitrapporthunden och på eftermiddagen var jag domarsekreterare på elitspårhundarnas lydnad. Chansa har inte haft någon speciellt händelserik dag, fast jag har förstås rastat henne under dagen och hon har också fått leka lite med Aija. Och när vi promenerade hem efter tävlingen passade jag på att träna lite med henne också. Nu sover hon som sagt gott och det gör hon rätt i, för i morgon blir det att stiga upp ännu tidigare.

måndag, september 27, 2010

Ännu en härlig dag

Idag var det ännu en härlig höstdag, men dagen började inte speciellt bra. Jag hade glömt att ställa klockan och vaknade 7.20. Jag börjar jobba 7.30, så det blev lite stressigt. Hundarna fick kissa på gräsplätten utanför innan jag cyklade till jobbet. Jag var på jobbet 7.40, så jag blev ju inte allt för försenad. Dock var jag lite orolig över hur Chansa skulle klara att bli lämnad så där i all hast utan att ha blivit rastad ordentligt och fått mat, men det hade jag inte behövt oroa mig för.


När jag slutade 9.00 gick jag och hundarna en långpromenad i skogen i det härliga vädret. Jag tog till och med fika med mig eftersom jag inte hunnit äta något tidigare. Vi var ute i nästan två timmar och självklart hade jag kameran med mig.

Höst.

Höstfärger

Finaste Lyle.

Ännu en bild på Lyle (det gäller att passa på innan snön kommer för då blir det i stort sett omöjligt att ta bra bilder på honom.

Chansa har hittat bollen och kommer tillbaka med den i full fart.

Världens finaste hundar.

Här brukar det vanligtvis inte finnas vatten, men Chansa gillade att det fanns där nu.

Plask!

Lyle tigger när jag fikar.

Chansa och Lyle på en sten.

På vägen hem upptäckte jag att Chansa haltade lite. Förmodligen gjorde hon sig illa när hon hoppade ner från stenen de poserade på. Det är ganska högt på ena sidan, men på den andra sidan är det inte speciellt högt. Men som vanligt tänkte hon inte före hon handlade, så hon fick gå i koppel resten av vägen hem. Nu haltar hon inte längre, men det blir nog en vilodag för henne i morgon ändå.

söndag, september 26, 2010

Skogspromenad

I helgen har jag jobbat, men jag har hunnit med att promenera med hundarna också. Igår började jag klockan 10, så jag gick en timmes promenad med dem innan jag började jobba. Efter jobbet gick jag en promenad med Lyle och tränade lite uppletande och lite dirigering med honom.

Jag la också ett spår till Chansa, så när jag hade tränat färdigt med Lyle gick jag hem och hämtade Chansa för att gå spåret med henne. Spåret hade jag lagt på en äng med ganska högt gräs och det var ca 200 m långt med lite godis i spåret och en boll i slutet. När jag släppte på henne på spåret ville hon först bakspåra, vilket troligtvis beror på att jag bundit upp Lyle lite för nära spårstarten, men sedan jag styrt henne åt rätt håll for hon fram som en liten ångvält i spåret. Min uppgift när vi spårar är mest att vara ankare och hålla ner tempot lite.

Idag började jag jobba klockan 12 och eftersom vädret var strålande blev den en långpromenad i skogen med hundarna innan jag cyklade till jobbet. Kameran hade jag med mig.

Lyle ligger i det frostiga gräset.

Chansa funderar på att hoppa på Lyle.

Kamphundar

Snygga Lyle

Chansa njuter

onsdag, september 22, 2010

Härlig höstdag

Onsdagar är min lediga dag och den här onsdagen vaknade jag upp till en strålande vacker höstdag. Jag hade lite ärenden på stan, men jag tog mig också tid till att gå en långpromenad med hundarna.

Härliga höstfärger

Folk som ser Chansa första gången brukar säga att hon är så vacker, men de har aldrig sett henne så här.

Chansa retas med Lyle

Bushundar

Lakritstrollet Lyle

Charmtrollet Chansa

Snyggaste mallen

Mina fina hundar

Trots att det är onsdag idag så har jag inte varit på onsdagsträningen. Syrran fyller år idag, så istället för att träna hund har jag varit i Furuögrund och ätit tårta. Det var faktiskt rätt skönt att inte vara på onsdagsträningen, för det känns ibland som att jag är på klubben jämt. Lite träning har det dock blivit idag. Jag har tränat apportering med Chansa och som vanligt slutar det med att jag blir frustrerad och irriterad.

Det är kanske synd att klaga för hon älskar apportering, men hon älskar det lite väl mycket enligt min mening. Hon griper med hela munnen, vilket gör att hon tuggar och hon är så intensiv att hon trycker upp apportföremålet rakt i magen. Jag funderar på att lära henne att avlämna framifrån, för det verkar som det enklaste (även om en färdig apportering just nu känns lååååångt borta).

söndag, september 19, 2010

Markeringsövningar

Igår var det tävlingar på klubben och jag skulle vara tävlingsledare för lydnadsklass III och Elit, så jag och hundarna promenerade upp till klubben på morgonen. Precis innan det var dags för trean och eliten började det regna och det var inte frågan om ett litet duggregn; det fullständigt öste ner. Jag hade inga regnkläder med mig, så jag är väldigt tacksam över att Ulla hade regnkläder att låna ut.

Det gick bra för några hemmaekipage, t ex Jenny och Hades samt Magnus och Avanti som blev uppflyttade ur appellen. I lydnadsklass I blev det förstapris för Eva och Zibell, Maria T och Sam samt Ingrid och Gucci och i lydnadsklass II blev det ett förstapris för Ulla och Ino. Grattis till dem! Efter tävlingen tränade jag lite med Lyle och sedan blev det lite klickerträning med Gittan och Ulle och deras "små" gossar.

Idag har jag städat mest hela dagen, men på eftermiddagen blev det sökträning. Tyvärr hade jag och Susanne inte fått reda på att tiden var ändrad, men vi åkte i alla fall ut och körde lite själva. Jag skulle bara göra markeringsövningar med Chansa och det går ju bra även om man bara är två.

Markeringsövningarna gick riktigt bra. Nu verkar det som att hon har fattat att hon ska hämta rullen. Hon vänder i och för sig inte tillbaka till mig självmant (än), men när jag ropar så kommer hon i full fart med rullen. Påvisen är så bra som de kan bli. Idag gjorde jag misstaget att koppla henne i strypet och när hon kom fram kunde hon nästan inte äta sin mjukost på grund av att hon knappt kunde andas.

Sökträningen gick ju rätt snabbt, så efteråt åkte vi till klubben och tränade lite lydnad. Chansa hade jag kört lite lydnad med innan söket, så med henne blev det ingen lydnadsträning. Jag körde först lite med Nikkie. Vi pratade lite om att jag eventuellt skulle tävla med henne så jag ville prova att träna lite och se om hon ville samarbeta med mig. Med gott godis och roliga leksaker så hade hon inget emot att jobba med mig.

Sedan tränade jag lite med Lyle, som var väldigt speedad. Det var riktigt kul att träna med honom, men jag tror att han gjorde sig illa när jag tränade hopp-apport för helt plötsligt ville han inte hoppa tillbaka. Det var inte så att han sprang runt hindret, utan han siktade rakt på hindret, men stannade mitt framför. Men jag kunde inte se att han haltade eller nåt och han hoppade villigt ut, så det måste ha hänt något på tillbakahoppet.

Efter lydnadsträningen gjorde vi också budföring med alla hundar. Lyle sprang förstås som en galning och det gjorde Chansa också. Hon älskar att springa mellan mig och mottagaren, men ingångarna kräver fortfarande lite träning.

När vi kom hem var båda hundarna trötta och nöjda. Här är en bild (en väldigt dålig sådan, tagen med webkameran) på en liten mysmalle, som gillar att ligga i knät och tugga tuggben.

fredag, september 17, 2010

Blöt

Idag har jag och hundarna varit på Vitberget och spårat tillsammans med Eva och hennes hundar. Först la jag ett spår till Lyle i skogen. Det blev ca 500 m långt med två spetsiga vinklar och en pinne + en boll i slutet. Sedan fick Lyles och Viljas spår ligga medan vi la spåren till unghundarna. Chansas spår blev ca 100 m långt med en boll på slutet. Spåret innehöll också en svårigheter i form av terrängbyten. Jag började spåret på en kortklippt gräsmatta, gick över en asfalterad väg till en sträcka med grus och fortsatte vid sidan av vägen där det var lerjord och stenar.

Gräsmatta har hon ju spårat på förut så det var inte speciellt svårt för henne. Övergången till asfalt klarade hon också utan problem, men övergången från asfalt till grus blev lite svårare och hon snurrade lite grann innan hon hittade spåret och fortsatte i den mjuka jorden. Där var det tydligen lite svårare att spåra, för hon sänkte tempot ordentligt men hade inga problem att följa spåret till slutet.

Sedan var det Lyles tur att spåra. Eftersom spåret började parallellt med vägen ca 25 meter in gjorde jag ett spårupptag och det gjorde han verkligen snyggt. Han hittade spåret, bakspårade ca 1 m innan han vände och gick åt rätt håll. Han spårade bra, som vanligt, men i ett väldigt högt tempo. Jag tycker ju inte att det är nödvändigt att galoppera i spåret, men det tycker Lyle. Han tog i alla fall alla vinklar utan problem, men pinnen som jag hade lagt ut struntade han förstås i (hade inte väntat mig något annat heller i och för sig).

Det var mulet och regnade lite då och då under förmiddagen, men när jag skulle gå hem började det regna ordentligt. När jag gick vid E4:an blev jag nerstänkt av en brandbil på utryckning, men det spelade egentligen ingen roll; jag var redan genomblöt. När jag kom hem var det bara att byta precis vartenda klädesplagg jag hade på mig och sedan... cykla till Coop och handla. Jippie! Hundarna var i alla fall nöjda att ha fått lite aktivering och de har sovit i stort sett hela kvällen.

onsdag, september 15, 2010

Regnig onsdag

Idag har det bara regnat och regnat hela dagen. Och eftersom det är onsdag så innebär det också onsdagsträning. I kväll var det dags för den första deltävlingen i lydnadscupen och jag skulle vara tävlingsledare. Jag hade också tänkt tävla i lydnadsklass II med Lyle bara för att få tävlingsträning, men när det var vår tur var jag så less på att stå ute i spöregnet så jag struntade i det.

Vinnarna i dagens lydnadscup blev Mari och Vinna i lydnadsklass I och Josefin och Vixie i lydnadsklass II. Bra jobbat i spöregnet! Efter en kopp te inne i värmen tränade jag lite med Lyle, men det blev inte precis någon genomtänkt träning. Vi körde lite fritt följ, stegförflyttningar till vänster, sättande under gång och fjärrdirigering, innan han fick springa lite över balansbommen, gungan och A-hindret, som var de agilityhinder som stod framme.

Chansa fick också komma ut och träna lite. Jag körde lite ingångar, några på lite längre avstånd, vändningar på stället, snabba lägganden och sitta kvar. Hon börjar faktiskt bli riktigt duktig. Främst är jag dock imponerad av att hon jobbade med mig på planen utanför stugan fast det gick folk och hundar in och ut ur stugan. När vi var klara drog hon inte ens i kopplet fast Eva och Yra stod utanför bilen. Hon har verkligen mognat och gjort stora framsteg, lilla mallemonstret!

När jag kom hem var det mycket skönt med ett varmt bad. Nu sover hundarna gott och jag ska sätta mig i soffan och se ett avsnitt av FlashForward.

tisdag, september 14, 2010

EFIT

Idag är det Ett Foto I Timmen igen och eftersom jag inte varit med de senaste gångerna bestämde jag mig för att vara med. Jag har varit ganska trött efter helgen, så det blev en ganska händelselös dag men så här såg i alla fall min tisdag ut.

07.15 Ska ta på mig skorna för att cykla till jobbet.

8.15 Tog inte med kameran till jobbet eftersom jag bara jobbar 7.30-9.00 och mina arbetsuppgifter på morgonen gör det svårt att fota.

9.15 Hemma från jobbet, dags för te och rostat bröd till frukost.

10.15 Fixar lite med bilderna från helgen.

11.30 Äter lunch och tittar på ett avsnitt av Vem vet mest? på svt play.

12.10 På väg ut med hundarna fotar jag dessa rönnbär som växer i trädet utanför.

13.10 Hundarna har hittat en intressant fläck att nosa på.

14.10 Har varit och handlat och köpte bl a de här soffkuddarna.

15.10 En uppgift i allmänlydnadslärarutbildningen är att jämföra två filmer om allmänlydnad, här tittar jag på filmen Allmänlydnad.

16.10 Dags att dammsuga.

17.20 Hundarna, som inte får vara i köket när jag lagar mat.

18.10 Äter middag, kött och klyftpotatis med rotsaker och aioli.

19.10 Tittar på Vem vet mest?

20.10 På väg ut på en cykeltur med Lyle. Efter cykelturen blev det också lite lydnadsträning.

21.10 Börjar se nästa film, Hundträning den busiga vägen.

22.10 Läser.

23.20 Lägger ifrån mig boken för att kvällsrasta hundarna och sedan gå och lägga mig.