söndag, maj 14, 2006

Allmänlydnadskurs

Idag har jag och Stina haft tredje träffen på allmänlydnadspasset. Det blev väldigt mycket teori den här gången, men jag tycker i och för sig att det också är viktigt. Ute körde vi slalomövningen och inkallning. Slalomövningen gjorde vi med lösa hundar. Vissa klarade det väldigt bra, medan det var svårare för andra. Svårigheten med den här kursen är att vi har nästan bara hanhundar. Av nio hundar är det bara en tik. Dessutom har flera av hanarna problem med hanhundsaggressivitet.

Myrrha och jag promenerade genom skogen upp till klubben. Sedan fick hon ligga inne i stugan medan vi hade teori och sedan fick hon ligga uppbunden ute på planen. Medan vi städade satt hon i Stinas bil, eftersom det känns rätt meningslöst att sopa om man tar in henne i stugan när vädret är så här... Efteråt fick vi skjuts hem av Stina. Myrrha har alltså inte gjort särskilt mycket idag, men trött är hon i alla fall.

Nu har jag varit dålig på att uppdatera bloggen igen, men det beror till en del på att vi inte har gjort så mycket. I torsdags gick jag upp på klubben för att träna lite grann. Det pågick inte en enda kurs, vilket förvånade mig. Jag var dock inte helt ensam; P-O och Nike var också där och tränade hårt inför högre spåret i Piteå nästa helg.

Jag tränade fritt följ, vilket gick väldigt bra. Jag tränade också rutan och det momentet har vi inte tränat på mer än en månad. Men det fungerade över förväntan; hon visste precis vad hon skulle göra. Jag tränade också inkallning med ställande och läggande och även det fungerade bra. Dock önskar jag fortfarande att hon skulle stanna lite snabbare, men jag börjar tro att det inte går. Nåja, det är i alla fall bra nog för att vi ska få ganska höga poäng på det.

Jag tränade också på fjärren och där är ställandet från sittande det stora problemet. Jag körde först igenom hela momentet och då flyttade hon fram ca 20 cm, vilket är på tok för mycket. Sedan tränade jag bara ställande från sittande på nära håll. Det kommer jag att fortsätta att göra ett tag. Jag kommer ju antagligen inte att tävla nåt förrän i höst på grund av att hon är så värmekänslig att det knappt går att tävla på sommaren, så vi har ju tid på oss att få det perfekt.

I fredags tränade vi lite grann när jag kom hem från skolan. Det blev dock bara lite fritt följ, sittande och platsliggning. Och så lite träning på ställande från sittande, förstås. Igår hade vi vilodag. Det regnade och var allmänt tråkigt väder så jag hade inte någon vidare lust att göra någonting. Dessutom hade jag en hel del skolarbete att göra, så jag bestämde mig för att prioritera skolan för en gångs skull.

Inga kommentarer: