torsdag, maj 11, 2006

Jobb, korning, skola, examination, kurs och onsdagsträning

Nu har jag inte uppdaterat bloggen på ett tag, vilket beror på att jag inte har haft särskilt mycket tid över och när jag har haft tid över har jag inte orkat sätta mig framför datorn. Men jag ska ge en liten resumé över vad jag gjort de senaste dagarna.

I fredags skolkade jag från skolan, eftersom jag bara inte orkade sitta 4 timmar på bussen för att gå på en 1,5 timmes föreläsning. På kvällen jobbade jag mellan 18 och 22.

På lördagen var jag testledare på en korning på klubben. Jag skulle dela testledarskapet med David och han skulle ta de två första hundarna. Det gav mig en chans att ta lite sovmorgon. Fast jag vaknade ändå alldeles för tidigt och dessutom var jag pigg. Därför blev det bara ungefär en timmes sovmorgon, så jag var på klubben klockan åtta istället för sju.

Jag gick med på de två första hundarna dels för att jag ville se hur det gick för Lena och Poker och dels för att jag ville fräscha upp minnet av hur man är testledare på en korning. Jag har ju inte varit det sedan jag gick utbildningen för re år sedan. Men när det sedan blev min tur att vara testledare gick det bra i alla fall. Jag gick som testledare för två schäferhanar, en aussiehane (Myrrhas systerson) och en svart schäfertik.

Det var enormt varmt under lördagen, åtminstone 25 grader. Samtidigt var det rätt mycket snö kvar, speciellt ute i skogen. Värmen gjorde att både människor och hundar blev rätt trötta.

Eftersom Torsten och Magdalena hade så långa diskussioner om de flesta hundarna drog det hela ut på tiden. Jag skulle börja jobba igen klockan sex, men kom inte iväg förrän halv fem. Det innebar att jag inte hann äta någon middag innan jag gick till jobbet, men det gjorde inte så mycket för jag var så trött att det inte gjorde något.
Jag jobbade mellan 18 och 22 och när jag kom hem tittade vi på film och käkade chips.

På söndagen var jag också tvungen att stiga upp tidigt eftersom jag skulle jobba. Under mina lediga timmar på dagen sov jag och sedan jobbade jag igen mellan 18 och 22.

På måndagen var jag i skolan på förmiddagen. På kvällen hade jag examination på A-instruktörsutbildningen. Det var bara jag och Janne som skulle examineras, men det tog ändå väldigt lång tid. Stackars Stina L fick vänta länge på att få visa upp vad vi har lärt Freja. Men godkänd blev jag i alla fall och det blev Janne också. Det känns skönt att ha det färdigt i alla fall.

På tisdagen var jag i skolan på förmiddagen. När vi hade våra gruppdiskussioner satt vi vid den lilla dammen utanför samhällsvetarhuset. Det var rena sommarvärmen och vi njöt av varenda sekund. På tisdagskvällen hade jag och Stina kurs. Förutom vår kurs var det tre andra kurser där. Det innebar att det var väldigt mycket folk och hundar på klubben. Våra kursdeltagare hade gjort en hel del framsteg från förra gången. Och de fortsatte att göra framsteg under kurstillfället. Vi tränade främst på att sitta kvar, vilket alla var väldigt duktiga på, och på stoppkommando. Det är en väldigt rolig kurs att hålla, eftersom alla pratar och ställer frågor.

Igår var jag också på skolan. Vi hade bara lektioner på förmiddagen, men vi skulle stanna kvar efteråt och göra en gruppuppgift. Fast vi fick så mycet diskussionstid till vårt förfogande att vi i stort sett hann göra både dagens uppgift och gruppuppgiften. Jag hann därför med tolvbussen hem, vilket kändes väldigt skönt.

När vi hade ätit middag åkte vi iväg och veckohandlade och sedan skjutsade Jonas mig till bilprovningen. Det var ju onsdag, vilket innebär onsdagsträning. Det var inte lika mycket folk och hundar som det varit de senaste gångerna, fast det beror kanske på att de hade hunnit fara. Jag kom ju lite sent. Mest stod jag och pratade, men jag tränade också lite fritt följ, sättande under gång och ställandet på inkallningen. Jenny ska vara tävlingsledare på apelltävlingen den 21:a, så hon fick testa sitt fria följ-program på mig. Jag behöver träna mycket med kommendering. Myrrha gick väldigt bra fast jag blev kommenderad. Efter träningen promenerade vi hem tillsammans med Jenny och Nixon.

Inga kommentarer: