måndag, maj 22, 2006

Myrrha och Bita

Igår kväll satte jag ihop buren som jag lånat av Stina. Det var nästan som ett intelligenstest, men jag klarade det på ganska kort tid. Båda hundarna blev glada över buren. Av någon anledning trivs Myrrha i burar fast jag aldrig haft någon bur till henne när hon var valp/unghund. Ett tag låg de båda två ihopkrupna bredvid varandra inne i buren. Det såg riktigt mysigt ut; nästan så att man själv skulle vilja krypa in.

När jag stängde in Bita i buren för natten la sig Myrrha utanför och såg ut som att hon önskade att hon också fick ligga i bur. Vi fick i alla fall en lugn natt, för Bita sov som en stock. Fast det kanske också beror på att hon var jättetrött efter allt vi gjort under dagen. Hon sov faktiskt så gott som hela kvällen. Ibland la hon inte ens ner huvudet när hon sov.

Idag har jag varit på skolan nästan hela dagen. Innan jag åkte gick jag en timmes promenad med hundarna längs strandpromenaden. Eftersom det var så tidigt på morgonen vågade jag ha båda lösa. Bita var nästan på väg att dra efter en joggare, men stannade när jag röt till åt henne. Sedan kom hon direkt till mig och ville ha godis.

Det gick bra att ha dem ensamma medan jag var på skolan. Jag hörde att Bita gnällde och skällde när jag gick, men det lät som att hon blev tyst nästan direkt. Jag kollade med en granne och hon sa att det hade varit tyst hela dagen, förutom när jag gick och när någon gick i trappan. På eftermiddagen gick vi en halvtimmes promenad.

Jag har försökt att borsta bort lite hår från Bita, men det är lättare sagt än gjort. Pälsen är så tjock att jag knappt orkar dra kammen igenom den. Men jag tänker inte ge mig förrän jag fått bort all lös underull. Efter borstningen busade jag lite grann med Bita för att försöka lära henne att busa utan att bitas. Det funkade riktigt bra att tjuta högt så fort hon biter mig. Jag tränade också lite kontaktövningar med henne och det var tydligen lite jobbigt, för hon somnade nästan medan vi höll på.

Myrrha och Bita kommer riktigt bra överens. Det funkar bra att träna med en hund i taget och jag kan till och med busa eller gosa med en hund i taget utan att den andra kommer och lägger sig i. Det funkade absolut inte med Fria när jag hade henne. Myrrha är ganska sträng mot Bita, men för det mesta bryr de sig inte särskilt mycket om varandra. Fast nu ikväll när jag gick ut för att träna lite grann med dem fick Myrrha ett tokryck och ville leka med Bita. Bita blev först rädd och nappade inte på lekinviten.

Men efter vi hade tränat försökte Myrrha igen och då började de leka, även om Bita var lite tveksam i början. Och det var verkligen ombytta roller, för Myrrha var den som sprang omkull Bita så att hon blev lite rädd. Annars brukar det vara Myrrha som är den som blir omkullsprungen. De brottades och bet på varann lite grann och sedan blev det jaktlek. Bita var förstås den som blev jagad för hon springer mycket, mycket fortare. Fast Myrrha är mycket smartare för hon kan konsten att genskjuta den hon jagar. Det var i alla fall väldigt roligt att se dem busa. Jag tror inte att Myrrha har haft så kul sedan Nike dog och det är fyra år sedan.

Inga kommentarer: