söndag, maj 21, 2006

Bita

Igår var jag, Stina, Jenny och Camilla i Piteå och tittade på tävlingar. Och träffade folk. Efter tävlingarna åkte vi och käkade på Blå Ängeln och sedan åkte vi vidare till Jens Hundartiklar för att titta lite på hans grejer.

Vi hade packat in oss alla fyra med fyra hundar (Denise, Bixa, Hekla och Myrrha) i Camillas bil. Tur att hon har stor bil. På hemvägen hade vi ytterligare en hund med oss, Bita, som ska vara hos mig ett tag. Hon var lite uppjagad hela eftermiddagen och kvällen, antagligen på grund av allt nytt. Men det gick faktiskt att få henne att lägga sig ner och ta det lugnt också om man bara är lite envis.

Oturligt nog satte de igång att skjuta iväg fyrverkerier på torget precis när jag var ute och rastade Bita. Hon blev väldigt rädd och började hoppa på mig och streta i kopplet. Men antagligen är det bara för att hon är ovan vid såna ljud. Hon verkar inte heller vara van vid surroundljud, för när vi tittade på en film på kvällen morrade och skällde hon på högtalarna. Hon sprang också runt och letade efter det som orsakade ljuden. Fast till slut förstod hon nog att det inte var någon idé och gick och la sig.

I natt har vi inte sovit mycket. Bita sprang omkring och gnällde rätt länge och sedan kom hon och väckte mig klockan sex. Då gick jag ut med hundarna och sedan la jag mig på soffan och sov ett par timmar till. Sedan kammade jag Bita lite grann. Det var nog något hon aldrig varit med om.

Idag tog jag och hundarna en promenad upp till klubben. Det var appell- och lydnadstävlingar idag. Det var bara två stycken i appellen, Camilla med Denise och Maria med Tikka. Båda blev uppflyttade. Stina och jag hade också vår allmänlydnadskurs. Eftersom lydnaden pågick just då kunde vi inte vara på planen så vi gick en promenad i skogen med lite aktivering, inkallningsträning och träning på att mötas.

Bita skötte sig faktiskt riktigt bra. I början ville hon gärna skälla på andra hundar, men det slutade hon i stort sett med när hon lärde sig att man kunde få godis om man lät bli. Eftersom Stina inte hade bilen med sig fick också Myrrha och Bita följa med på skogspromenaden. Myrrha fick demonstrera en del aktiveringsövningar. Efter kursen promenerade vi hem igen.


När vi kom hem städade jag först lite grann, eftersom Jonas blev ganska allergisk av Bita. Sedan badade jag Bita. Det var inget som hon gillade precis, men efter tre försök att hoppa ur badkaret gav hon upp.
Just nu ligger båda hundarna och sover, vilket är väldigt skönt. Stina har precis varit här med buren så nu ska jag försöka sätta ihop den så att vi får sova lite grann inatt.

Inga kommentarer: