onsdag, juli 12, 2006

Långpromenad och träning

Det känns som att det var evigheter sedan jag hade en ledig dag, men idag har jag i alla fall varit ledig. Jag och hundarna har gått en promenad i skogen och tränat lite grann. För Myrrha funkar det jättebra att jag binder upp henne medan jag tränar med Bita. När det sen blir hennes tur är hon väldigt peppad. Fast Bita blir lite distraherad och har svårt att hålla koncentrationen på mig.

Nu har hon i alla fall snart lärt sig "ligg". Jag har klickat hennes lekinviter till Myrrha och jag har också tränat en hel del inomhus och väntat ut henne tills hon lägger sig. Det har fungerat ganska bra, för nu fattar hon att hon kan få klick och belöning om hon lägger sig. Tidigare satt hon bara och glodde på mig och testade inga nya beteenden.

Myrrha var i början lite för peppad på att gå fritt följ, men efter ett tag skärpte hon till sig. Hon gjorde också en superfin fjärrdirigering. I och för sig på lite kortare avstånd än på tävling, men jag tror att det funkar ändå. Vi tränade också inkallning med ställande och läggande, inkallning från rutan och sättande under gång och allt funkade bra. Till hösten när det blir lite kallare blir det nog tävling för oss. Jag vill försöka få våra förstapris i trean innan årsskiftet när reglerna ändras, för då kommer jag inte att tävla mer med Myrrha.

Vi var ute i nästan två timmar och efter promenaden var båda hundarna väldigt trötta.




Igår gick jag en promenad längs strandpromenaden för att träna Bita på att möta andra hundar. Det går väldigt, väldigt bra med den träningen just nu. Av de fem hundar vi mötte (eller egentligen fyra, men en schäfer mötte vi två gånger) skällde hon bara på två. Hon klarade till och med av att möta en hund på gångvägen utan att vi gick åt sidan!

Även idag har det funkat väldigt bra med hundmöten. Vi passerade en jack russell på trottoaren och hon var helt tyst ända tills den kastade sig fram och började skälla på henne. Hon slutade också skälla direkt vi hade passerat. När vi var i skogen såg vi en flat på avstånd, men jag kallade in Bita och höll henne kopplad tills de hade försvunnit utom synhåll.

Fast när jag släppte henne drog hon efter den i alla fall. Jag förväntade mig att höra ett jäkla liv när hon kom fram till dem (de var ju utom synhåll) men det var helt tyst. Hon var dock borta en liten stund fast jag ropade så hon måste ha hunnit fram till dem; de var inte särskilt långt borta. Jag är förstås inte nöjd över att hon drog, men jag är nöjd över att hon har en positivare inställning till andra hundar. När hon drog efter andra hundar för några veckor sedan så var det för att stå på ett par meters avstånd och vrålskälla.

Inga kommentarer: