torsdag, juli 20, 2006

Stugan

I tisdags var vi i stugan så gott som hela dagen. Jonas syrra och hennes familj var på besök från Stockholm. Bita blev god vän med Gustav, som är 1,5. Han var visserligen lite klumpig och ibland också hårdhänt när han klappade henne, men det brydde hon sig inte om utan slickade honom bara på handen eller i ansiktet. Wilhelm, som är snart 5, var också kul för han kastade boll till henne med bollkastaren. Myrrha var dock inte så imponerad av barnen, fast hon sprang gärna efter bollarna som Wilhelm kastade.

Jonas försökte kasta lite frisbee med Bita, men hon var lite för trött efter bollkastande för att riktigt orka engagera sig att hämta frisbees. När de hamnade för långt ut i det höga gräset klarade Bita inte att leta reda på den så då fick experthunden Myrrha rycka in.

Eftersom vädret var bra och hundarna löser mängder med hår så tyckte jag inte att det var nödvändigt att ta in dem, så de fick vara ensamma ute på gården. Det visade sig snart inte vara en så väldigt bra idé, eftersom Bita upptäckte att de hade slängt kartonger och andra brännbara sopor i grillringen- lättåtkomligt för henne. Myrrha var ju inte heller sen att ta för sig av det som Bita drog fram. Jag fick därför gå runt hela gården och plocka sopor, mestadels slitna i mindre bitar. Bita vräkte också i sig gammalt klippt gräs.

Sedan fick hon sitta fast i lina medan vi grillade och käkade, men båda hundarna fick komma in och äta lite matrester senare. Lite glass och jordgubbar blev det till hundarna också eftersom Wilhelm inte orkade sin portion.

Igår jobbade jag och jag behövde också städa här hemma. Det var hundhår precis överallt. Därför blev det bara ett par kortare promenader för hundarna under dagen. På kvällen aktiverade jag dem med lite godissök inomhus. Bita fick försöka först medan Myrrha satt i buren. Hon använder nosen (vilket Myrrha inte gör längre; hon går bara till de ställen där det brukar finnas godis) men bara på golvnivå. Hon fattade absolut inte att hon kunde leta högre upp. När hon inte hittade några fler på låg nivå satte hon sig bara och tittade på mig. Då släppte jag ut Myrrha så att Bita skulle få se hur det går till.

Sedan gömde jag lite mer godis och lät dem leta båda två. Bita hittade några godisbitar, men mest följde hon efter Myrrha, för hon verkade ju veta var godiset fanns. Men det ledde ju till att Myrrha hann ta allt först. Därefter gämde jag lite chips istället för torrfoder och då lyckades Bita betydligt bättre även om Myrrha också den här gången fick flest godbitar.

Det är lite frustrerande att Bita är så trög och passiv, men hon blir i alla fall bättre på att ta egna initiativ. Nu testar hon lite olika beteenden när vi tränar istället för att bara sitta och glo på mig och vänta på att jag ska tala om/visa vad hon ska göra. Och ju mer jag lär henne desto fler beteenden erbjuder hon. Men van som jag är vid Myrrha, som är betydligt mer tänkande och självständig, är det lite svårt att anpassa träningen till Bita. Fast det finns ju också många nackdelar med att vara så tänkande som Myrrha är. Bita ifrågasätter i alla fall aldrig varför hon ska lyda mig, vilket Myrrha gör ganska ofta.

Inga kommentarer: