måndag, juli 17, 2006

Schäfrar är duktiga jakthundar

Idag har vi gått en promenad tillsammans med Mia och Fria. Vi gick längs strandpromenaden. Det var rätt mycket folk ute, så hundarna fick gå kopplade. I alla fall Bita och Fria, Myrrha fick vara lös en stor del av promenaden.

När jag var på väg hem gick vi förbi lekparken var det en pojke och en flicka som ville klappa hundarna. Myrrha ville dock inte bli klappad, utan gick helt enkelt iväg. Men Bita stod snällt och lät sig klappas en lång stund. Hon gjorde till och med vacker tass med pojken.

Jag fick också lära mig en hel del som jag inte visste innan. Till exempel att "schäfrar är duktiga jakthundar". Det är de tydligen för att "de är duktiga på att smyga". Jag fick också veta att man aldrig ska klappa en hund som är lös, "för det kan vara en vildhund". Det som var tråkigt att höra var dock att deras mamma tydligen har sagt till dem att akta sig för schäfrar för "schäfrar är farliga".

Det var mycket svalare idag, så ikväll har jag tränat lite grann med Myrrha och Bita. Myrrha var mycket piggare än hon varit på länge. Även Bita har tydligen varit påverkad av värmen, fast det inte märkts lika mycket som på Myrrha. Hon var också mycket piggare idag. Nackdelen med det är dock att hon nu orkar jaga cyklister igen. Ungarna kanske inte hade helt fel ändå; Bita är en mycket duktig jakthund på vissa byten (cyklister, skator och joggare)...

Inga kommentarer: