lördag, april 07, 2007

Dop och födelsedag

Idag fyller jag år. Inte för att jag tycker att det är särskilt viktigt numera; jag kommer ju knappt ihåg hur gammal jag är. På jobbet var det en tjej som frågade hur gammal jag var och av någon anledning svarade jag 27! I och för sig kanske man får ta det som en komplimang att hon inte reagerade på att jag dragit bort ca 10 år från min verkliga ålder.

Efter frukost gick jag ut och spelade lite fotboll med Myrrha på gården. Särskilt mycket spelande blev det dock inte eftersom Myrrha inte ville lämna ifrån sig bollen, utan sprang omkring och triumferade med den.


Mitt på dagen åkte vi hem för att duscha och byta kläder eftersom vi skulle åka till Byske på dop. Myrrha fick förstås vara kvar i stugan. Hon brydde sig inte särskilt mycket om att vi åkte och lämnade henne kvar, fast hon hade inte velat följa med Harry och Bosse ut på långpromenad utan stannade istället på bron och väntade.

Det var syrrans son som skulle döpas och han fick namnet Frans Gustav. Eller egentligen så får ju barnet inte sitt namn vid dopet och tur är väl det eftersom Matte sa fel namn när prästen frågade.


Prästen hade aldrig döpt något barn med Skellefteå AIK-napp förut.
Hugo fick hjälpa till att hälla vatten...


och tända ljuset.
Fia och Frans

Nu är jag om möjligt ännu mer övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att döpa mina barn (om jag nu skulle få några). I och för sig inte så konstigt med tanke på att jag är ateist och därmed inte intresserad av att ge mitt barn till Gud och lova att uppfostra det i kristen tro o s v. Men jag tycker att det är något fel med hela traditionen att döpa små barn. Låt dem ta ställning i frågan som vuxna istället då de förhoppningsvis är så förnuftiga att de inser vilken bluff religion är (alla religioner, inte bara kristendomen).

Efter att ha ätit både två olika sorters smörgåstårta (man måste ju bara smaka båda!) och vanlig tårta efter dopet åkte vi tillbaka till stugan för att äta ännu mer. Det blev grillat, även om de som grillade var tvungna att trotsa både blåst och hagel. Men gott blev det i alla fall.

Inga kommentarer: