tisdag, oktober 14, 2008

I stugan

Idag på lunchen skjutsade Jonas upp mig och hundarna upp till stugan så att vi kan vara här ett par dagar. Han passade också på att kasta lite frisbee med Lyle innan han åkte tillbaka till jobbet.
Just innan han åkte kastade han discen i det höga riset bakom lillstugan för att Lyle skulle få använda hjärnan och leta lite. Och det fick han verkligen göra. Lyle höll på ganska länge innan han kom och ville ha hjälp. Då följde jag med honom och "hjälpte till" att leta, för jag visste på ett ungefär var den hade landat. Myrrha stannade dock kvar på gården där hon stod och tittade på oss. Men plötslig kom hon farande som en dåre genom riset nerför backen och hon börjar leta väldigt intensivt. Och efter en liten stund kommer hon med discen, som hamnat en bit längre bort än vad jag trodde.

Jag och hundarna har inte gått någon promenad idag, men vi har varit ute på gården en hel del. Det har blivit en del bollkastande (med Lyle; Myrrha väljer att hellre titta på) och lite lydnadsträning. Det var därför två ganska trötta hundar när vi gick in. Jag gjorde upp en brasa och satt och läste medan hundarna låg framför kaminen och vilade.

Hundarna myser framför brasan.

Lyle och Myrrha

Myrrha är inte riktigt bra i knäna, men verkar inte heller ha ont på något vis. Hon är bara lite ostadig och snubblar ofta. Men hon är pigg och glad och hänger gärna med på promenader, fast det går lite långsammare än vanligt. Igår gick vi en promenad längs strandpromenaden och jag stannade också till på Nordanå och tränade lite lydnad med Lyle och lite tricks och konster med Myrrha.

I söndags var vi och hälsade på Foppe och Linda och deras hundar, Alice (dvärgschnauzer) och Dito (flat). Det blev lite rörigt med mycket luktande och busande i början, men sedan la sig de unga hundarna (Lyle och Dito) och tog det lugnt. Men "gamlingarna", Myrrha och Alice, höll igång i stort sett hela tiden vi var där. Det förvånade mig lite grann, för Myrrha brukar inte direkt leka med andra hundar. Men det är i alla fall kul att se att hon fortfarande är lite lekfull.

Inga kommentarer: