måndag, december 08, 2008

Arbetsmiddag

Igår var det arbetsmiddag med klubben. Först var det budgetmöte och sedan åt vi julbord på Arken. Budgetmötet var förstås lite långtråkigt som det brukar vara, men det var kul att vi flyttade om lite siffror och lyckades få PR/Infos budget på plus. Inte så mycket i och för sig, men det är nog första gången vi fått en plusbudget.

Julbordet var förstås gott; det brukar det ju vara. Jag lyckades, som vanligt, äta mig mätt på sillen och laxen, men självklart tryckte jag i mig lite (mycket) till. Jag hade bara hunnit med att gå en timmes promenad med Lyle innan budgetmötet och julbordet, så jag hade tänkt gå en promenad med honom när jag kom hem, men det orkade jag inte.

Idag har vi gått ett par kortare promenader, men det var så halt överallt så det var mest bara jobbigt att gå. Jag fick ont i ryggen för att jag gick och spände mig och så fick jag gå så sakta för att inte halka att det knappast var något nöje för Lyle. Så nu ikväll gick jag ner i parkeringsgaraget och tränade lite lydnad. Mest tränade vi på platsliggning. Lyle låg för första gången 2 minuter och han var dessutom helt avslappnad. Men det var efter träningspasset; när jag la honom innan hade han väldigt svårt att ligga kvar. Det kan i och för sig bero på att jag då gick tillbaka och belönade flera gånger. Det kanske stör honom mer än det hjälper.

Vi tränade också på högersvängar, för han har lite problem med det. Förmodligen beror det på att han inte tittar på mig medan han går fot och därför måste han hinna ikapp mig när han väl upptäckt att jag svängt. Han är förstås snabb på att upptäcka det, men det gör att han kommer en liten aning efter och svängen blir inte snygg. Det måste vi träna mer på.

Vi började också köra lite mer med ställande under gång. Det funkade bra med externbelöning så jag tror att vi kommer att få till riktigt snygga ställanden till slut. Men det är en bit kvar innan det är färdigt.

Idag fick jag också papperna på att Lyle är min. Det är visserligen ganska länge sedan vi skrev papperna om ägarbyte, men idag fick jag papprena från Jordbruksverket. Så nu har jag också ägarregistrerat honom i SKK och skaffat tävlingslicens. Han fick sitt tävlingslicensnummer på en gång (jag ansökte via webben), men senare kommer det också ett kort med hans namn och tävlingslicensnummer. Jag var också tvungen att hitta på en födelsedag åt honom. I ansökan skulle man skriva födelsedatum, men i hans pass står det bara February 2005 och inte heller i några andra papper hittade jag något datum. Så jag skrev 14 februari, Alla Hjärtans Dag. Då blir det i alla fall lätt att komma ihåg.

Idag fick jag också min årsbok för hundtränare, Hundtränaren, som jag köpt som en liten julklapp till mig själv. Den verkar riktigt bra. Ganska mycket plats att göra anteckningar, men jag skulle gärna ha velat ha fler sidor med träningsloggar. Men jag kommer nog att ha stor nytta av den. När jag tränade som mest med Myrrha skrev jag träningsdagbok, med både planering och utvärdering, och det var till stor hjälp i träningen.

Något som jag också kommer att ha stor nytta av var den lilla lathunden med momenten i lydnadsklasserna med koefficienter. Det följde med två stycken och en har jag lagt i tävlingsboken- bra att ha på tävlingar när man vill räkna sina egna och andras poäng. Den andra kommer jag att använda som fusklapp när jag är tävlingsledare, så att jag ser vilka moment och i vilken ordning de kommer. Då kanske jag kan undvika misstag som i höstas då jag glömde bort sättande under gång för en tävlande i lydnadsklass III.

1 kommentar:

Anonym sa...

Smart val av datum =0)
Nu när jag tänker på det har jag accosierat honom med ett hjärta...om det är namnet eller ;)