fredag, december 26, 2008

Nu är julen slut

Jaha, så var julen över för det här året. Julaftonen blev ganska lugn. På dagen gick jag, Sara och barnen (och Lyle förstås) en liten promenad. Eftersom Lyle gjort sig illa i en trampdyna när Jonas kastade frisbee till honom dagen innan blev det ingen bollkastning, men Wilhelm fick gömma bollen åt honom istället några gånger. Jag passade också på att träna lite lydnad. Det var svårt för honom att koncentrera sig när barnen spelade fotboll alldeles bredvid, men han blir bättre och bättre på att fokusera på träningen.

Julaftonskvällens besök av tomten gick bra. När tomten kom in gick Lyle fram och hälsade och viftade på svansen och sedan sov han sig igenom hela utdelningen och paketöppningen. Ett tag var han nästan helt täckt av julklappspapper. Jag fick en massa fina saker, bl a en ny mus, lite grejer från LUSH, en snygg tekopp+te, kläder, ett spel och presentkort på böcker (som jag ska spara till bokrean i februari). Lyle fick också ett paket av tomten, en påse godis och tuggpinnar.

Lyle har också fått smaka en hel del julmat de senaste dagarna. Han har till och med blivit lite rundare om magen sedan vi kom hit. Men mest beror det nog på att han inte får springa så mycket på grund av att han gjort sig illa, för han har knappt ätit sin vanliga mat sedan vi kom hit, utan mest bara skinka, köttbullar och annat. I morse låg han och tiggde när barnen åt en macka framför TV:n när Wilhelm råkade trampa på honom. När han böjde sig fram för att klappa Lyle och säga förlåt kom mackan farlig nära Lyles mun, så Sara föreslog att han skulle ge Lyle en liten bit smörgås istället som förlåt. Så Wilhelm räckte snällt fram sin smörgås till Lyle för att han skulle få ta en tugga... Behöver jag säga att det inte blev en liten tugga?

Igår var vi på Lida friluftsgård och grillade korv. Det var en väldigt fint område med både öppna ytor och lite skog. Det var rätt mycket folk som promenerade med sina hundar där (dvärg- och mellanschnauzer verkar vara otroligt populära här), men det gick bra med Lyle trots, eller snarare tack vare, att han var lös hela tiden. Naturligtvis åt han också en massa korv, korvbröd och revbensspjäll också.
Lyle spanar på de två dvärgschnauzrarna som lekte på grillplatsen nedanför.

Lyles vackra öga

Lyle tigger revbensspjäll av husse...

...och får förstås smaka lite

Vacker utsikt

Wilhelm och Gustav

Vass vid strandkanten

Lyle med Lida friluftsgård och lekparken i bakgrunden

Idag på förmiddagen gick jag och Lyle en timmes promenad. Först gick vi och tittade lite på hus och sedan gick vi till en park dit jag och Myrrha brukade gå så att Lyle fick springa lös lite grann.
Hoppar upp på ett bord i parken

Spanar i skogen

När vi kom tillbaka åkte vi till Heron City och åt lunch medan Lyle fick vara ensam. Jag är säker på att han tyckte att det var ganska skönt med lite lugn och ro (med två barn i huset är det sällan lugnt och tyst).Vi åt lunch på Heron City och sedan spelade vi bowling. Jag har inte spelat bowling sedan jag gick på gymnasiet och resultatet blev ju därefter (89 på 1:a omgången och 109 på den andra), men kul var det i alla fall.

Efter att ha varit på Heron åkte vi hem och rastade Lyle innan vi åkte in till stan och åt middag på Hard Rock Café, så just nu är jag alldeles proppmätt. I kväll blir det lugnt. Vi ska se en film och sedan gå och lägga oss, för i morgon förmiddag åker vi hem igen.

Inga kommentarer: