tisdag, december 09, 2008

Goda nyheter

Idag har jag varit till veterinären och röntgat höfter och armbågar på Lyle. Eftersom han är blandras så tyckte jag att det var onödigt att betala för att skicka in plåtarna till SKK, utan jag nöjde mig med att veterinären läste av dem på plats. Jag vill ju bara veta för min egen skull så att jag kan anpassa träningen. Höfterna såg jättefina ut och armbågarna var också bra, så nu vet jag att det är fritt fram att köra drag och agility och för husse att kasta hur mycket frisbee som helst.

Inte förrän jag fick veta röntgenresultatet insåg jag hur orolig jag varit att det skulle vara något fel. Inte för att han har visat några tecken på att det skulle vara det, men det syns ju inte alltid att hundar har HD eller AD. Det är en verklig lättnad att nu ha en hund som inte har några fel på lederna.

När jag satt i röntgenrummet med Lyle tänkte jag på alla gånger jag suttit där med Myrrha. Det är nog sammanlagt ganska många timmar jag suttit där. Dels för att hon gjort många undersökningar, t ex så har hon röntgat höfterna minst fyra gånger (vid 6 månader, officiellt vid 1 år, vid 2 år för att ta reda på vad som var fel på henne och i somras när hon började röra sig sämre igen) och dels för att lugnande inte funkade så bra på henne, så ibland behövde hon flera sprutor och lugn och ro för att bli hanterbar. Men med Lyle slipper jag förhoppningsvis röntgenrummet och veterinärbesök (förutom vaccinationer, förstås).

Lyle uppförde sig relativt bra hos veterinären. Det var en stor schäferblandning som Lyle inte tyckte om och skällde på, men han hälsade fint på en liten bichon frisé. Schäferblandisen var också en hane och trots att Lyle gapade och skällde så kom matten och ställde sig alldeles framför oss och började prata. "Den här hunden har aldrig skällt." och "Han är så snäll och har aldrig bråkat med någon annan hund." Så bra för henne, men hon kunde ju underlätta för oss som har hundar som skäller på andra hundar genom att hålla sin hund på åtminstone lite längre avstånd.

Just nu är Lyle ganska trött och ligger och sover, så ikväll blir det ingen träning. Men i morgon ska jag gå en långpromenad och träna med min friska hund!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill inte heller ha fram andra hundar..å samma sak hände oss i måndags hos vet.
"Han är inte farlig"..men jag VILL INTE att de ska släppa fram nu då hon är halt, hon ska inte bli påhoppad eller nertryck under inga omständigheter. Vill att hon ska få läka "ifred".

Anonym sa...

Hej Victoria!

Så tråkigt att Myrrha inte längre finns med dig. :( Tur att du har Lyle att glädjas över i alla fall. Tveka inte att höra av dig om du behöver hundvakt nån dag!

kram, Lisa