fredag, december 12, 2008

Snö, snö och mera snö

I onsdags kväll var det inomhusträning och det var riktigt jobbigt för Lyle. Vi tränade en och en, medan de andra satt vid sidan om och tittade på. Det var jobbigt för honom att vara bredvid de andra hundarna när vi tittade på, det var jobbigt för honom att den hund som tränade fick leka med leksaker och det var jobbigt för honom att träna med mig när de andra hundarna tittade på. Det var också jobbigt att låta bli att springa iväg och äta upp Marias köttbullar (och han gjorde också flera försök att förse sig med lite köttbullar). Själva träningen gick därför inte särskilt bra, men det viktiga är egentligen att han lär sig att vara omkring andra hundar.

Och han gör faktiskt lite framsteg. Han skällde inte på varken Aija eller Imsa när vi kom dit och han låg lugnt bredvid mig största delen av tiden. Han låg till och med på sidan och sov stundvis. Fast när Nemi bestämde sig för att ta en tugga av Aija kunde "polishunden" Lyle förstås inte låta bli att lägga sig i. Han gillade heller inte att Mixa var där. Kanske för att hon inte var med förra gången eller kanske bara för att hon är schäfer (han tycker inte om schäfrar).

Igår kväll skjutsade Jonas upp mig och Lyle till stugan. Vi har inte varit där sedan Myrrha försvann och det var lite sorgligt att hon inte var med. Hon har alltid älskat att vara i stugan. Jag la fram hennes filt i fåtöljen för Lyle att ligga på, men han hoppade först bara upp och nosade runt lite på den innan han hoppade ner igen. Men sedan förstod han att det var okej för honom att ligga där.

Det har snöat hela natten, hela dagen och snöar fortfarande. Jag och Lyle har mest varit ute på gården idag. Jag har skottat bron, eller i alla fall så mycket som jag klarade av. Lyle har "hjälpt till" genom att apportera alla stora snöklumpar tillbaka till mig...

Jag har också aktiverat honom med lite frisbeekastning ut i djupsnön på legdan och lite lydnadsträning på gården och inne i köket. Jag har fotat lite grann, men det snöade och var alldeles för mulet för att det skulle bli några riktigt bra bilder.
Snömomstret Lyle

Ladan

Det är på väg att rasa från taket på ladan.

Stugan

Inga kommentarer: