onsdag, maj 19, 2010

Onsdagsträning

Igår såg det inte bra ut med Chansas tass. Veterinären sa att hon skulle ha bandage ett par dagar och sedan skulle hon lufta tassen inomhus och ha socka utomhus, så i går morse tog jag av henne bandaget (d v s det som var kvar efter att hon hade försökt slita av sig det under natten). Den skadade tassen var då ungefär dubbelt så stor som den friska, det var väldigt rött och såret vätskade en del. Men det som oroade mig mest var att Chansa var lugn, nästan slö, hela dagen.

Stackars Chansa ser verkligen eländig ut, men nu är hon i alla fall väldigt duktig på att röra sig med tratten.

Här kan man se att tassen är ordentligt svullen.

Och här syns det ännu tydligare hur svullen hon var.

Jag fick inte tag på veterinärerna på travet och det verkade bli lite mindre rött och svullet under dagen, så jag bestämde mig för att vänta tills de hade telefontid idag på morgonen. Innan jag ringde kollade jag tassen och då var den bara lite svullen och såret såg fint ut. Chansa var också precis lika pigg som vanligt. Men jag ringde i alla fall och hon ville att jag skulle komma in så att hon fick titta. Men precis som jag misstänkte var det lite onödigt, för såret såg fint ut.

Det var strålande fint väder idag, så jag har varit ute och fixat lite på min uteplats. Jag har också legat och solat/läst en stund. Det är rätt skönt att ha en uteplats, men jag måste bli av med en del skräp, bl a en garderob, som står där ute samt skaffa utemöbler (och en grill, men den behöver jag bara hämta). Jag skulle också väldigt gärna vilja ha ett staket runt min lilla gräsplätt.

Lyle och Chansa fick också vara ute med mig.

Lyle solar.

Lyle kopplar av i solen.

Ikväll var det som vanligt onsdagsträning. Chansa fick vara med för att bli lite trött i huvudet, men det blev ingen träning för henne, annat än att sitta på altanen och passivitetsträna. Men det är egentligen den allra bästa träningen. Chansa var inte den enda hunden med socka på tassen; även Aija har skurit sig, så kommentarer som "Är tassbandage standard på den där modellen?" och "Är det där en mallegrej?" var förstås oundvikliga. När det var platsliggning med skott gick jag och Chansa först bakom stugan och sedan satt vi på altanen och även den här gången gick det bra.

Vi var uppe på klubben redan innan klockan sex, så jag hann träna lite grann med Lyle innan det blev en massa folk på planen. Jag har nu börjat köra lite vittringsapportering utomhus och det verkar som att träningen med maskeringstejp har gett resultat. Han använder i alla fall nosen och plockar inte i pinnarna. Jag har kommit på ett sätt att använda bollar som externbelöning på ställande/läggande på inkallningen och det verkar fungera riktigt bra.

Sittande i grupp är däremot lite mer problematiskt. Han sitter bra när jag tränar själv, men när jag tränar med andra så lägger han sig helst. I och för sig kan det bero på att jag tränar med de som tränar platsliggning så alla andra hundar ligger ju, men det måste vi i alla fall träna mer på, helst med andra hundar som också sitter.

Inga kommentarer: