onsdag, januari 19, 2011

Ännu en härlig dag

Onsdag innebär ju ledig dag och det är inte helt fel att vakna efter en skön sovmorgon till en dag med strålande sol. Att det var -15 gjorde inte så mycket, så jag började dagen med en långpromenad, självklart utrustad med kameran.

Vinterlandskap

Snötäckta ensilagebollar.

Förväntansfulla hundar- jag hade med mig en disc och Lyle blev genast på alerten när han såg den. Chansa har ingen erfarenhet av discar, men hon var förväntansfull ändå, för det är hennes personlighet.

Fördelen med disc jämfört med boll och andra leksaker är att den går att kasta långt (även om jag inte är speciellt bra på att kasta) och framför allt att den inte sjunker ner i snön och försvinner.

För det mesta hann Chansa fram först...

...men ibland var Lyle snabbare.

Bra motion.

Lyle

Chansa

Kamp om discen, som vid det här laget var både repig och böjd.

Mamma säger att Chansa ser ut som en hyena och ibland är hon inte helt olik.

Vi var ute i två timmar, fast vi gick egentligen inte särskilt långt. Men hundarna var nog välmotionerade ändå efter allt springande i djupsnön. Den enda nackdeln med all snö är att det fastnar så mycket på dem, speciellt på Lyle. Hallen såg ut som en mindre ocean när han hade tinat upp.

I kväll har jag roat mig med att lära hundarna att gå slalom mellan benen. Lyle har jag tränat några gånger med, men jag har tänkt att Chansa nog är lite för stor (för det kan väl inte vara jag som är för kort?). Men igår efter jobbet började jag lära henne och ikväll gjorde vi några fler korta pass och jag filmade också lite. Filmerna blev dock väldigt dåliga p g a ljuset. Här är en film på Chansas 1:a, 2:a och 5:e (eller 6:e) träningspass.

Lyle var väldigt lätt att lära. Jag vet inte hur många pass jag tränat med honom, men jag började i förrgår så jag tycker att han har lärt sig väldigt fort. Här är en lika dålig film på när jag tränar slalom med Lyle.

Och ja, jag vet att deras klor behöver klippas, men jag hittar inte den bästa klotången så jag måste köpa en ny. Den sämre klotången är helt värdelös- jag lyckades skära mig på den, men hundarnas klor strimlar den på längden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fina bilder :) Var tvungen prova slalom med Birka, hade liiite svårt hålla mig för skratt!! :)) Tack för tipset med apporten. /Anna, Indra & Birka