söndag, januari 02, 2011

Nytt år

Jaha, så var det ett nytt år igen. Nyårshelgen blev lugn för mig och hundarna. Jag och Chansa tog bussen till Lappvattnet på nyårsafton och Lyle var ju redan där. Det blev god mat och dryck och det var relativt lugnt med smällandet. Fast det smällde ändå tillräckligt för att Lyle skulle bli orolig. Chansa brydde sig inte det minsta.

Igår och idag gick jag och mamma en promenad med hundarna och sedan kastade jag boll i djupsnön på gården. Jag och Chansa hade också en meningsskiljaktighet om vad man ska göra med rävåtel. Chansa tyckte att det skulle ätas och jag tyckte att hon skulle låta bli. Jag tycker att det är hur äckligt som helst och jag fattar inte att man frivilligt slänger en hög med döda djur på gården. Nu går det väl an, men på våren när det börjar stinka ruttet kött... nä, fy!

Chansa tyckte dock att det var mums och hon såg ut som ett vilddjur där hon stod och slet loss frusna köttstycken. Men hon var sprang faktiskt bara dit två gånger, första gången för att jag inte visste att det fanns där och andra gången för att jag glömde bort mig . Men hinner man bara stoppa henne i tid så låter hon faktiskt bli. Det gäller nu bara att jag själv kommer ihåg det till nästa gång vi ska dit, för hon har extremt bra minne.

Om jag ska se tillbaka på året som gått så har det varit ett bra år, även om jag egentligen inte gjort så mycket. Det har varit både roligt och jobbigt att ha valp igen, men Chansa har växt och mognat och jag ser fram emot att börja tävla med henne under 2011. Med Lyle har det inte blivit så mycket tävlande under året eftersom jag har jobbat eller haft annat för mig när det varit tävlingar, men jag planerar att tävla lite mer med honom under 2011.

Det har blivit en hel del hundträning under året som gått och Tåmelägret var förstås en höjdpunkt och det blir självklart Tåmeläger även denna sommar. Eftersom jag klarade det teoretiska domarprovet under 2010 så kommer jag att bakbeskriva en del under 2011 och förhoppningsvis också klara det praktiska provet under hösten. Och förhoppningsvis har 2011 också en massa annat roligt att bjuda på!

Inga kommentarer: