tisdag, januari 11, 2011

Måndagsträning

Äntligen kan jag använda min egen dator! Den har visserligen inte varit ur funktion speciellt länge, men det känns som en evighet. I går fick Jonas kolla på den och jag hade tur- hårddisken hade inte gått sönder. Fast något fel var det ju eftersom den inte ville starta, men Jonas fixade det så när jag kom hem gjorde jag en back up det första jag gjorde. Jag är lite dålig på att göra det, så jag var beredd på att alla bilder bl a från den senaste månaden eller så skulle vara borta.

Jag är glad att det gick att fixa och en ny strömkabel har jag också nu. Den gamla gick sönder före jul, så jag fick låna en från Grafit tills den nya kom, men de gånger jag haft tid att gå dit har det inte varit någon där. Men nu är i alla fall deras kabel återlämnad och en ny strömkabel sitter i datorn. Jag har också skaffat en kortläsare så att jag kan föra över bilder från kameran till datorn, så snart blir det bilder här i bloggen igen.

Igår var det måndag och då jag hade bytt med min kollega så var jag ledig och kunde fara på träningen i totohallen. Jag tog båda hundarna med mig den här gången och vi promenerade dit med Susanne och hennes hundar. Det är lite jobbigare att ha båda hundarna med, särskilt som Lyle inte gillar andra hundar. Jag försökte binda upp honom så att han skulle slippa se de andra hundarna, men då skällde han för att han inte kunde se mig istället. Chansa gapade också när jag band upp henne utom synhåll, men när jag var inom synhåll var hon mestadels tyst.

Jag blev stressad av deras gapande och körde bara ett par korta pass och sedan fick båda hundarna var med mig när jag drack te istället. När de flesta hade gått tränade jag lite mer och då kunde jag platsa den ena hunden medan jag tränade med den andra istället. Chansa är verkligen duktig på att ligga kvar när jag tränar med Lyle, även när jag kampar och kastar boll (om jag bara kastar så att han fångar den), men Lyle har svårare för det och kommer ofta när jag t ex säger "fot" eller "kom" till Chansa. Jag tycker ju att han som är äldre borde kunna det bättre, men det kanske är så att han är så van att alla kommandon gäller honom att han inte förstår att jag riktar mig till Chansa.

Lyle var alldeles för överladdad för att kunna gå ett snyggt fritt följ, men både trä- och metallapporten funkade superbra. Även rutan funkade bra. Jag jobbade också lite med stå, sitt och ligg under baklänges marsch för att han ska lära sig att lyssna på vilket ord jag säger, men han tänker alldeles för mycket själv. Även i fjärren tänker han själv och hinner ofta göra två skiften innan jag ens har hunnit säga något. Så självkontroll och att lyssna är något vi behöver träna vidare på.

Chansa var otroligt duktig. Hon brydde sig knappt om de andra hundarna och var mestadels fokuserad på att jobba med mig. Hon blev inte heller frustrerad så att hon började nypas lika lätt. Vi fortsatte att träna på ingångar, vändningar på stället till vänster och att följa vid sidan. Ingångarna och vändningarna blir bättre och bättre. När hon går fritt följ har hon lätt för att glida för långt fram om jag går längre än 4-5 steg, så där har vi lite att jobba på. Lyle gjorde ju så också i början och då belönade jag bakom mig, vilket funkade bra på honom så jag hoppas att det funkar även på Chansa.

Jag tränade också en hel del stadga med Chansa. Vi tränade stadga i stående, vilket hon är suveränt duktig på. Jag körde lite omvänt lockande på det och det gick bra. Vi tränade lite på att sitta aktivt, men mest tränade vi på att ligga aktivt. Hon har haft väldigt svårt för det på måndagsträningarna eftersom det är rörigt med folk och andra hundar och leksaker, men igår gick det faktiskt riktigt bra. Så det finns kanske ändå hopp om att vi ska kunna tävla appellen till våren/sommaren.

Inga kommentarer: