lördag, januari 22, 2011

En heldag på jobbet

Igår var det meningen att jag skulle börja jobba kl 14, men på grund av att en kollega hade sjuk dotter blev det så att jag började redan kl 11. Eftersom det skulle bli en väldigt lång dag fick hundarna följa med på jobbet.

För att hundarna skulle få röra lite på sig gick vi längs strandpromenaden innan vi gick in till stan och tog bussen. Jag ville också köpa något att äta till lunch + lite godis, så jag gick emot mina principer och lämnade hundarna utanför medan jag sprang in på ICA och handlade. Det var inte så mycket folk ute så tidigt och de har ju dessutom självbetjäning, så det gick väldigt fort.

Jag kunde se dem innan de såg mig genom glasdörrarna på Vintergatan och Chansa satt som en liten staty och tittade mot ingången och tittade inte ens på folk som gick förbi. Det känns rätt skönt att veta att jag kan binda upp henne utan att hon skäller, biter sönder kopplet eller dylikt i nödfall, men jag kommer inte att göra det till en vana; jag är alldeles för rädd att någon ska stjäla dem eller bråka med dem.

Vi tog bussen till MoröBacke (barnpris för mig, gratis för hundarna) och eftersom jag hade ca en halvtimme på mig innan jag skulle börja jobba gick jag en promenad med hundarna i skogen.

Härligt väder för en promenad

Det är mycket snö i skogen.

Busig Chansa

Skoterspåret från Takdropps ledde ut till det jag tror Morö Backe-borna kallar ridhusvägen.

Hundarna på jobbet.

Chansa i korgen som finns på jobbet (hon och Lyle tävlade om vem som skulle få ligga i den).

Det händer ju inte så mycket för dem på jobbet, men de är snälla och sover mest hela tiden. Chansa, som kan vara ganska burdus och våldsam när hon hälsar på folk, är alltid extremt lugn och försiktig mot M och O. Den enda gången hon blev lite uppjagade var när O viftade med sina snören precis framför henne. Det ryckte i henne, men hon låg kvar trots att hon nog tyckte att det verkade vara en rolig kampleksak.

När jag slutade jobba promenerade vi hela vägen hem. Det tar ju sin lilla tid att promenera ca 7-8 km, så vi var inte hemma förrän strax efter tolv. Det är i alla fall bra att det finns många gångvägar så att jag kan ha hundarna lösa största delen av promenaden.

Idag har jag lite dåligt samvete för att jag inte gjort något med hundarna. Vi sov länge och sedan cyklade jag in till stan för att bl a gå på biblioteket och eftersom syrran också var i stan blev jag kvar där ganska länge. Det var idealiskt väder för en hundpromenad idag, men när jag kom hem igen hade det redan börjat skymma så jag bestämde mig för att det skulle bli en vilodag för både mig och hundarna. De har fått varsitt tuggben och verkar inte ett dugg missnöjda. För mig blir det ett varmt bad och sedan film, antingen Disney's senaste film Tangled eller Prince of Persia; jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag känner för att se.

Inga kommentarer: