onsdag, april 26, 2006

Träning

Det var fint väder idag, så mitt på dagen gick Myrrha och jag en promenad längs strandpromenaden trots att jag egentligen inte hade tid p g a skolarbetet. Myrrha tycker att allting luktar väldigt intressant nu när det börjar tina upp. Hon gick mest och nosade och jag hade knappt kontakt med henne under hela promenaden. Inte ens när jag tog fram hennes nya leksak, en repknut med en boll på mitten. Hon älskar såna, fast de två hon har haft tidigare tog King död på. Hon sprang i och för sig och hämtade den när jag kastade den, för det kan hon bara inte låta bli. Men att kampa tackade hon nej till och fortsatte istället att nosa.

Nu ikväll har vi varit och tränat på bilprovningen. Det var massor med folk och hundar; jag tror Maria T räknade till 24 hundar! Det blev därför tre platsliggningar. Två med synlig förare och en med dold. Jag la med dold förare för att få lägga med lite tryggare hundar. Myrrha låg mitt mellan Denise och Mithras och tydligen tyckte hon att det var lite obehagligt, för hon satte sig upp nästan direkt. Men hon la sig när jag sa till och sedan låg hon alldeles lugnt hela tiden.

Jag tränade mest på fria följet, både själv och med kommendering. Och det funkade jättebra även med kommendering. Jag tränade också lite på fjärren. Det är ju så praktiskt att det finns målade streck på parkeringen så att jag verkligen kan se hur mycket hon förflyttar sig. Hon rör sig framåt ungefär en decimeter, så det måste vi jobba mer på. Jag körde också dumrutan och det funkar otroligt bra. Numera har hon inga problem att skilja på sitt och ligg och hon sätter sig också väldigt snabbt.

Efter träningen stod jag och pratade ett bra tag (som vanligt), men när det började kännas lite kallt gick jag hem. På vägen hem var Myrrha mycket mindre luktintresserad och tog hela tiden kontakt med mig. Kanske är det brist på träning som gör att hon inte lyssnar så bra på promenaderna? Eller var det kanske för att hon då visste att jag hade kassler i fickan?

Inga kommentarer: