onsdag, maj 21, 2008

Framme i Bulgarien

Flyget till Bulgarien gick från Luleå och dit åkte vi med Erik och Lina. Det blev lite väntan på Kallax och barnen roade sig i lekhörnan.

Från flygplatsen i Burgas blev det sedan buss till Tsarevo, där vi skulle bo. Jag var helt säker på att bussen hade kört fel när den kom in på en gropig grusväg där allt var helt mörkt. Men det hade den inte; vårt hotell låg faktiskt där.

Det var så mörkt att det inte gick att se något av utsikten, men hotellrummet var i alla fall jättefint. Morgonen efter kunda man dock se på utsikten från balkongen. Detta var utsikten från vår balkong.

Fast om man tittade lite till höger såg utsikten ut så här:

Vi låg vid poolen nästan hela dagen, förutom att vi gick en liten promenad runt Tsarevo. Det var inte särskilt mycket att se; mest bara pågående hotellbyggen. Men vi hittade en restaurang där vi alla bestämde oss för att äta på kvällen. Det blev en lustig upplevelse.

Vi var ju rätt många så vi hade förstås väntat oss att vi kunde få vänta ett tag med maten och det fick vi förstås. Sevitrisen pratade knappt någon engelska och när Jimmy frågade om man fick potatis till crab sticks fick han svaret "Maybe." Det visade sig att han fick potatis till sin mat, medan vi andra blev utan. Vi hade inte insett att man var tvungen att beställa potatis och sås på sidan om.

Som väntat fick en del vänta ganska länge på sin mat. När Johanna till slut fick sin mat så var det inte den mat hon beställt, utan någon annan typ av kyckling, men hon var så hungrig att hon åt upp den ändå. Senare fick Jerry, som beställt fläskflié, in vad vi tror var den kyckling som Johanna hade beställt.

Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet, där det var musiktävling som vi deltog ii. Sedan gick vi till poolbaren och satte oss. Tanken var att vi skulle vänta på Billy och Helena, som kom med flyget från Stockholm, men när bussen var försenad orkade vi inte vänta längre.

På natten vaknade jag av att det dånade och skakade i hela huset. Jag trodde först att det var stridsflygplan som flög förbi och sedan fick jag för mig att de höll på att spräng på någon byggarbetsplats. Men sedan insåg jag att det bara var åskan. Det var dock ett väldigt mäktigt åskväder. Vi gick ut på balkongen för att Jonas skulle försöka fota blixten. Jag brydde mig inte om att försöka; min kamera är nog inte tillräckligt bra. Men Jonas fick till några riktigt bra bilder i alla fall.