söndag, maj 18, 2008

Majtävlingen

Idag har jag varit tävlingsledare för lydnadsklasserna på klubbens majtävling. Lydnaden började inte förrän klockan nio, men jag åkte upp med Pernilla halv sju. Då tänkte jag att jag skulle ha tid att i lugn och ro märka upp planen och sedan ta en kopp te i stugan medan jag väntade på att tävlingen skulle börja. Så blev det förstås inte.

Först var jag mottagare på appellhundarnas budföring. Sedan hade de platsliggning och på grund av lite strul blev det två platsliggningar. Därefter fick jag börja märka upp planen, men eftersom jag först inte hittade apporter och koner och sedan inte heller hittade någon sprayburk som funkade så tog det lite tid. Jag fick märka upp rutan och allt annat med sågspån och ryggen värkte inte bara lite efter att ha gått runt och strött ut spån. Det är mycket som ska märkas upp för elitlydnaden...

Det gick bra för många av klubbens ekipage idag. I appellen blev Stig och Gita uppflyttade. I lydnadsklass 1 blev det förstapris till Frida och Yana, Olivia och Bruno samt Linda och Alfons. I lydnadsklass 2 fick 6 av 7 hundar förstapris, bl a Siv-Anne och Critah, Camilla och Bixa samt Mia och Mixa.

Vädret kunde dock gärna ha fått vara bättre. Under dagen har det snöat, regnat, haglat och varit strålande sol. Dock var den strålande solen inte särskilt ofta förekommande och det var rätt kallt att stå ute på planen i nästan tre timmar. Det ska bli skönt att få åka till värmen i Bulgarien nästa vecka...

Nackdelen med att stå på planen och se alla tävlande är att jag börjar längta så vansinnigt efter att få tävla själv. Det är två år sedan jag tävlade sist och jag saknar det. Inte minst för att det blir så mycket roligare att träna när man har något mål med det. Myrrha var jättepigg när vi promenerade hem så jag stannade på Norrhammaskolan och tränade lite med henne. Hon var lite övertänd och stannade inte på inkallning med ställande och läggande, utan kom raka vägen till mig i full fart. På fjärrdirigeringen tyckte hon också att det var läge att komma i full fart och sätta sig fot. Tur att hon är pensionerad så att man kan skratta åt henne, för hon är i alla fall söt när hon gör såna grejer.

Inga kommentarer: