tisdag, september 16, 2008

MH, lite vila och lite träning

I lördags var jag testledare och figurant på ett MH, så hundarna och jag steg upp klockan sex för att promenera upp på klubben. Hundarna fick också vara med och springa lösa medan vi satte ut lilla jaktbytet innan vi började. Men annars blev det nog en ganska tråkig dag för deras del eftersom de fick sitta instängda i den lilla kurslokalen mest hela dagen. På lunchen gick vi förstås en liten sväng och så fick de vara med och ligga vid bordet en stund, vilket säkert var lite roligare än att ligga instängda i ett rum. Men de har i alla fall skött sig bra. Lyle gnällde och hoppade mot dörren först, men lugnade sig ganska fort. Myrrha är förstås van, så hon går antagligen och lägger sig på en gång.

Jag var testledare på förmiddagen och sedan var jag figurant resten av dagen medan Erik var testledare. Jag har inte figgat så mycket sedan jag blev testledare, så jag tyckte att det var riktigt kul. En av fördelarna är att man som figge på avståndsleken får gå iväg före aktivitetsnivåprovet och det är verkligen mycket trevligare att sitta och vila bakom gömslet än att stå och glo i tre minuter.

Efter MH:t promenerade jag och hundarna hem igen. Jag stannade till lite vid parken på Erikslid och kastade lite boll åt dem. Solen lyste i stort sett hela dagen, så jag tänkte fota lite grann, men typiskt nog så mulnade det när jag gick hemåt. Jag fotade ändå lite grann, men bilderna blev inte speciellt bra.




I söndags var jag jättetrött och det verkade som att hundarna också var det, så vi hade vilodag och slappade framför TV:n hela dagen. Jag såg två filmer på dagen och på kvällen när Adam kommit för att han skulle sova över såg vi Titanic. Vi kom därför i säng ganska sent, för det är en rätt lång film. På natten kom också Jonas hem från Stockholm, så det blev inte så mycket sömn.

Därför blev det en halv vilodag på måndagen också. Men på eftermiddagen gick jag en promenad med Myrrha och Lyle till Jonas pappa för att lämna en nyckel och jag passade också på att träna lite lydnad med dem. I morse började vi dagen med att promenera till Jonas pappa för att hjälpa till med att flytta över bilder från en digitalkamera.

Mitt på dagen var jag upp på klubben för att träna lite med Charlotta och Glänsa, men då fick Myrrha och Lyle stanna hemma. Jag fick låna Glänsa och träna lite grann och det var riktigt kul. Glänsa är väldigt duktig och jag älskar verkligen att gå fot med en hund som har full koll på föraren. Det är något som Myrrha aldrig har haft- vi har mestadels fått nöja oss med 7-8 i betyg på det momentet. En enda gång har vi fått en 9:a och det är jag jättestolt över.

Lyle har nu nästan lärt sig att spela död, så det börjar bli dags att hitta på något nytt trick att lära honom. Men först blir det någon dags vila för honom, eftersom han har gjort sig illa i sporren på ena framtassen. Det blödde lite grann igår kväll. Det verkar dock inte som att han har särskilt ont, om man inte pillar där (sjåpigare hund har jag knappast träffat!). Men det skadar knappast med lite vila så att det får chansen att läka.

Inga kommentarer: