fredag, september 12, 2008

Promenad och valpbus

I går kväll hade jag avslutning på aktivitetspasset. Jag gick upp lite tidigare för att träna lite lydnad med Lyle innan kursern började. Mest tränar vi på att gå fot, för det har han lite svårt för. Annars är han ganska duktig. Jag har också lärt honom ett nytt trick, att spela död. I alla fall tror jag inte att han kunde det innan, för det var rätt svårt att få honom att fatta vad han skulle göra.

Myrrha däremot kan ju en hel del tricks och jag visade några av dem innan vi avslutade kursen igår. Myrrha var verkligen lycklig över att få delta på något vis och var så ivrig att hon provade lite av varje istället för att göra enbart det trick jag bad om. Hon har blivit mycket piggare på sista tiden, vilket förmodligen beror på att hon får en liten dos smärtstillande varje dag. Hon får ju också medicin för sin förstorade livmoder, men tydligen luktar hon fruktansvärt gott. Till och med Lyle som är kastrerad var skitjobbig med henne igår och försökte till och med jucka på henne. Det gick hon inte med på, men i övrigt är hon alldeles för dålig på att säga till så jag får säga till honom istället.

Hon blir irriterad när han nosar henne i baken, men samtidigt så vill hon inte heller låta honom vara ifred. Hon försöker fortfarande få igång honom att leka, men han vill fortfarande bara leka med henne inomhus. Ändå tror jag att hon trivs ganska bra med att ha en kompis här. Hon är ju så gärna ligga nära intill en annan hund, men det är få hundar som vill det. När Fria har varit här brukar hon mest bli förbannad när Myrrha vill ligga nära bredvid henne och King tyckte närmast att hon var äcklig när hon ville gosa. Hekla brukar bli irriterad och gå undan. Bita brukade däremot acceptera att Myrrha ville ligga bredvid henne och tillät till och med att Myrrha använde henne som huvudkudde.

Lyle vet nog inte riktigt vad han ska tycka- ibland går han undan och tycker att hon är jobbig, men ibland så låter han henne. Häromdagen låg han utsträck på sidan och sov när Myrrha kom och la sig med ryggen intill hans mage så att de låg sked med varandra. Gissa om jag önskade att jag hade haft kameran! Men det hade jag förstås inte och hade jag gått och hämtat den så hade de nog inte heller legat kvar.

Idag promenerade jag och hundarna upp på klubben för att bygga banan inför MH:t i morgon. Maria T hade med sig fyra söta små valpar, tre rottisar och en staffe. Myrrha var inte direkt överlycklig, men Lyle tyckte att det var jättekul att busa med dem. Han sprang runt i cirklar och valparna jagade honom, men de hade förstås inte en chans att hinna ikapp honom. Fast det var i alla fall roligt att se på när de försökte. Nu är båda hundarna ganska trötta och nu ska både de och jag vila resten av kvällen för vi ska upp tidigt i morgon bitti.

Inga kommentarer: