lördag, november 17, 2007

Madame Tussaud's och "Spamalot"

I morse steg jag upp vid attatiden och at frukost. Jag skulle traffa Elin och Henrik + Elins yngre broder, den ena med flickvan, utanfor Madame Tussaud's kl 10. Innan jag gick till tunnelbanan passade jag pa att ga och fota lite vid St Paul's Cathedral, eftersom det ligger alldeles bredvid vandrarhemmet dar jag bor. Fast det ar svart att ta bra bilder pa en kyrka som ar sa stor.


Ena sidan av St Paul's Cathedral.

En staty framfor katedralen.
Annu en bild pa en ekorre som garna poserade framfor mig utanfor St Paul's Cathedral.

De haller pa att reparera i tunnelbanan i helgen, sa den linje som hade varit mest praktisk for mig att ta var stangd och pa den nast basta var det forseningar. Men det var i alla fall inte sarskilt mycket folk vid den tiden.

Jag har hort att Madame Tussaud's bara ar en turistfalla som inte ar vart pengarna, men jag haller inte med om det. Nar jag var liten dromde jag om att aka till London och ga pa Madame Tussaud's och se Baker Street 221 b (dar Sherlock Holmes bodde). Numera ar jag inte sarskilt intresserad av att se var en fiktiv figur bodde i ett hus som egentligen inte existerar (det har aldrig funnits ett 221 b, bara 221, forran de byggde ett Sherlock Holmes-museum med den adressen). Men Madame Tussaud's ville jag garna ga pa.

Och jag tycker att det var vart det. Intradet blev ganska mycket billigare eftersom vi hade rabattkuponger + tagbiljetter sa att vi bara behovde betala halva priset. Visserligen tyckte jag att en del av vaxfigurerna inte egentligen var sarskilt lika originalen (jag kande t ex knappt igen Mel Gibson), men det var anda kul att ga runt och fota kandisar och ocksa bli fotad med nagra av dem, t ex Freddie Mercury. Jag har ocksa tagit en bild pa Jamie Oliver, som vi kanske kan anvanda pa hemsidan som vi ska gora med vart projektarbete som handlar om ungdomars matvanor och skolmaten har i England.

Vi hade i alla fall riktigt kul pa Madame Tussaud's. Speciellt Axel och Egil, Elins broder, roade sig med att spexa med vaxdockorna.

Har ar det Axel som spelar kort med George Clooney och Brad Pitt i Ocean's Thirteen.

Jag med Captain Jack Sparrow (Johnny Depp).
Spiderman.
Det fanns en hund pa Madame Tussaud's ocksa, en greyhound.
Axel och Egil i samtal med en av prinsarna.
Stephen Hawking.
Axel och Egil leker med vaxdockorna.



Freddie Mercury. Axel medlar fred bland religiosa ledare.
Axel flickvan haller tal med George Bush.
Axel och Hitler slass.
Skrackkabinettet.
Avrattningen av Guy Fawkes, som firas den femte november med eldar och fyrverkerier. Guy Fawkes avrattades 1606 for att ha forsokt morda kungen James I (tank vad man kan lara sig pa Quiz Night:-))
Avhuggna huvuden fran franska revolutionen. Madame Tussaud sjalv.
Efterat at vi lunch i Covent Garden innan det var dags att ga till teatern och se Monty Python's Spamalot. Den var riktigt rolig. Visserligen sa kande man ju igen det mesta fran filmen Monty Python and the Holy Grail, men skamten ar ju lika roliga anda. Det var dessutom lite inslag fran annat av Monty Python, t ex the fish slapping dance, spam och sangen fran Life of Brian.

Jag var mest nyfiken pa hur de skulle gestalta den svarta riddaren, som far bade armar och ben avhuggna samt mordarkaninen, men de lyckades riktigt bra med det. Jag funderade pa att kopa en mordarkanin- handdocka i souveniershopen, men jag tyckte att de var alldeles for dyra.

Efter musikalen gick vi och at och sedan satt vi pa ett cafe och pratade ett tag. Jag tyckte att det var roligt att killen bakom disken pa Costa coffee flirtade med mig. I alla fall tror jag att han gjorde det. Nar det var min tur att bestalla blinkade han at mig och sedan gick han ifran sitt jobb med att ta upp bestallningar och ta betalt for att sjalva gora i ordning mitt te och ge det till mig, sa att jag inte behovde vanta i kon.

Just nu sitter jag pa ett Internetcafe i narheten av hotellet dar Elin och Henrik bor, for det ar billigare att surfa har an pa vandrarhemmet. Jag har ocksa varit pa Sainsbury's och handlat, eftersom jag tankte kopa deras marke av cola, eftersom Jonas skrev om det i Myrrhas blog. Sainsbury's finns inte i Leeds vad jag har sett. Men de hade bara stora forpackningar av Classic Cola (2 st 1,5 liters), sa jag far forsoka hitta en mindre burk nagon annanstans. Men nu ska jag snart ta tunnelbanan tillbaka dit och ga och lagga mig.

Inga kommentarer: