onsdag, november 07, 2007

Skolbesok och Quiz Night

Igar och idag har vi varit pa besok pa tva olika skolor. Igar var jag och fyra andra pa en skola i Leeds som heter Royds. Taxiresan dit tog 50 minuter och eftersom jag inte kunde se vagen och for att han korde som en dare (alla gor det har; dessutom kor de ju pa fel sida av vagen) blev jag lite aksjuk.

Vi blev valdigt val mottagna och omhandertagna av rektorns assistent Damien (namnet ger mig alltid rysningar, men han var trevlig i alla fall). Vi fick ga pa tva lektioner, en i matte och en i engelska. Jag forstod forstas inte sa mycket av matten, men jag forsokte koncentrera mig pa att gora lingvistikundersokningen som vi ska gora (om bl a killar och tjejer och handupprackning eller att ropa rakt ut). Men det var ratt stokigt i klassrummet sa det var svart att hanga med att gora streck.

Engelskan var betydligt lugnare och da fick Elin och jag hjalpa till med en stavningsovning. De eleverna var jattegulliga och valdigt nyfikna och intresserade av oss. Lararen var ocksa mer intresserad av oss, for mattelararen brydde sig aldrig ens om att beratta for eleverna vilka vi var eller varfor vi var dar.

Idag fick vi stiga upp jattetidigt (kl 7, men vi ar sa bortskamda numera med att inte behova stiga upp forran vid nio for att vara pa lektion kl 10) for att ta taget till Leeds och sedan till Bradford, dar vi tog taxi till skolan, Yorkshire Martyrs Catholic College. Som namnet antyder ar det en katolsk skola, men forutom att det hangde krucifix och helgonbilder lite har och dar markte man inget av det. Skoluniformer har de forstas, men det har de pa nastan alla skolor.

Vi fick forst ga pa en engelskalektion och det var valdigt kul. Lararen var valdigt energisk och hade en enormt tempo, men han var ocksa valdigt rolig. Ratt snygg var han ocksa. Sedan fick vi ga pa en lektion i historia och det var inte riktigt lika kul, eftersom amnet-transportens historia- var trakigt och lararen var ratt strang.

Den mest uppenbara skillnaden mellan svensk och engelsk skola ar att lararna ar mycket strangare och disciplinerar eleverna mycket mer. T ex sa har de isoleringsrum dit man kan skicka elever som ar besvarliga. Pa historialektionen blev ett antal elever utskickade , vissa av orsaker som jag inte riktig forstod. En sag till exempel uttrakad ut och blev utskickad for det. En annan pojke hade hicka, men blev nekad att dricka vatten ur en flaska som han hade i vaskan av lararen. Istallet sa hon at honom att halla andan. Det hjalpte dock inte och da akte han ut for att han gjorde storande ljud!

De tva strangaste lararna som jag sett var historialararen och mattelararen, som bade hade regler och skrek at elever som de inte tyckte skotte sig. De minst stranga var de bada engelsklararna, som var lite mer slappa och inte bestraffade eller skrek at eleverna. Anda var det sa att det var absolut mest stokigt i de stranga lararnas klassrum. Ibland verkade det som att vissa elever hela tiden forsokte provocera lararen. I engelskaklassrummen var det dock ganska lugnt och stilla, forutom nar lararna pratade och skojade med eleverna. Min slutsats av detta ar att straff inte lonar sig och att man nog inte blir nagon bra larare genom att vara for strang.

Igar kvall var vi pa studentkarens pub har pa campus eftersom det var Quiz Night dar. Den har gangen var vi nagra fler, men det hjalpte inte sarskilt mycket. Vi lyckades skrapa ihop 21 poang av 50... Men det ar inte sa latt nar man inte vet sarskilt mycket om engelska TV-program, kandisar, musiktexter eller sport. Igar var dock bara en uppvarmning infor kvallens Quiz Night pa Sandbar, dar vi var forra onsdagen. Planen ar att vi ska lyckas battre an vara 18 av 40. Vi har till och med kopt lite dagstidningar + last Metro for att plugga pa lite om sport och aktuella handelser.

Det kommer att bli kul, men jag ser inte fram emot promenaden dit och hem. Det tar ca 30 minuter att ga dit och jag har hemska skavsar efter dagens promenad till taget i hogklackade skor som ar en storlek for stora (fast de ar snygga...). Jag har stora blasor under fotterna sa det hjalpte inte sarskilt mycket att byta till tennisskorna. Sa nu ska jag ga och lagga mig i badkaret en liten stund och vila fotterna innan det ar dags att ga.

Inga kommentarer: