måndag, november 19, 2007

Ont i fotterna

I morse tog jag tunnelbanan till Gloucester Road dar jag motte upp med Elin och Henrik. Darefter akte vi vidare till Ladbroke Grove for att traffa Egil, Elins lillebror och ga pa marknad pa Portobello Road. Marknaden var inte sarskilt markvardig och det var mycket kallare an vad det varit tidigare, sa vi stannade inte sa lange.

Istallet akte vi in till Knightsbridge och gick pa Harrod's. Vi handlade ingenting, eftersom det inte riktigt ar i var prisklass. Elin och jag tankte visserligen kopa chokladbitar som sag valdigt goda och lyxiga ut, men vi hittade inte tillbaka till det stallet igen. Istallet gick vi pa MacDonalds och at lunch.

Sedan gick jag, Elin och Henrik pa Natural History Museum. Det mesta pa naturhistoriska museet var ganska grundlaggande; det kandes som om de vande sig mest till skolbarn. Men det var ratt intressant anda. Intradet pa alla sadana museer ar gratis eftersom de har statligt stod, fast om de har speciella utstallnigar sa kostar de. De hade en interaktiv utstallning om polarforskning och med var studentrabatt var det inte sa varst dyrt sa vi gick pa den. Den var forstas mest lampad for barn mellan 7-11 ar, men for dem (i alla fall de som inte bor i norra Sverige eller andra liknande delar av varlden) var det sakert kul. Det verkade sa i alla fall.

Allra forst pa utstallningen fick man sta i ca 5-10 minuter inne i ett rum dar det var -10 grader kallt. Inte sarskilt markvardigt, tyckte vi. Man kunde ocksa fa prova polarklader, spela spel dar man bl a skulle kora skoter. Vi provade inget av spelen, mest for att det var sa manga ungar som ville prova pa. Det ar ju battre att de far kora skoter pa dataspel (och sitta pa och bli fotograferade pa en som fanns utstalld) an att vi gor det, vi som faktiskt har provat pa att kora skoter pa riktigt. Det absolut intressantaste med polarutstallningen var en behallare med pingvinspya.

Utanfor naturhistoriska museet hade de en skridskobana.
Julgran utanfor Natural History Museum.
En utdod gigantisk sengangare.
Ocksa en utdod art, dodo (hur de dog ut har man ju sett i filmen Ice Age)
Efter museet akte vi tillbaka till respektive hotell for att vila lite grann innan middagen. Det var verkligen valbehovligt. Jag har haft ont i fotterna anda sedan forsta dagen och det blir forstas bara varre och varre ju mer vi gar. Och vi gar faktiskt valdigt mycket, trots att vi ocksa tar tunnelbanan i stort sett overallt dit vi ska.

Efter att ha vilat ett tag traffades vi igen vid stationen pa Gloucester Road for att forsoka hitta ett bra stalla att ata pa i omradet dar Elin och Henrik bor. Vi hittade en valdigt trevlig kinarestaurang som hade valdigt god mat. Eftersom vi allihop var ganska trotta och dessutom forkylda avslutade vi kvallen efter middagen. Jag var jattetrott, men satte mig anda i TV-rummet for att titta pa TV, lasa och losa korsord innan jag gick och la mig och ratt vad det var sa var klockan kvart i ett.

Inga kommentarer: