måndag, november 05, 2007

Promenad

Det blev ingen bio for mig och Rosa i lordags. Vi akte in till Leeds vid femtiden, men eftersom alla andra varit i Leeds hela dagen sa hade de akt hem precis nar vi kom dit. Det kandes ju lite dumt att vanda om hem igen nar vi just kommit dit sa vi at forst lite grann och sedan gick vi till samma pub som jag och Anette varit pa kvallen innan.

Vi hade riktigt trevligt tills en underlig typ kom och satte sig vid vart bord. Han hette Mark (och hans kompis Andy, som sag ut som en blandning mellan gorilla och neanderthalare, kom ocksa efter en stund) och han berattade sitt livs historia pa nagra minuter. Han pratade mycket fort och pa traktens ganska grasliga dialekt. I borjan hade jag lite svart att forsta honom, men sedan var det inga storre problem. Tack och lov hade han en buss att passa, sa vi blev av med honom relativt fort.

Igar var det jattefint vader sa jag gick en promenad for att fota lite grann. Forst gick jag en svang i skogen har bredvid. Eftersom England inte har haft nagon allemansratt (de har dock det nu, efter att ha tagit efter Sverige) sa finns det gott om public footpaths, d v s promenadvagar som ar oppna for allmanheten. Det lustiga med dessa public footpaths ar att de gar rakt igenom kohagar och hasthagar. Jag gick langs en ganska smal stig som var kantad av en mur pa ena sidan och buskar pa den andra och helt plotsligt stod en hast framfor mig! Tur att jag inte ar radd for dem! Tyvarr traffade jag dock inte en enda hund under promenaden (bortsett fran en border collie som skallde pa mig bakom ett staket).

Skogen som ligger mitt emot skolan.


Rakt genom denna hage gar en public footpath.

I denna hage var det far.
I en annan hage som jag passerade fanns det hastar.
En ekorre pa vag att hoppa over oppningen som ledde ut pa gatan fran denna public footpath.
En mystisk liten stuga i skogen.
Det vaxte en hel del murgrona overallt langs den har vagen, som jag dock inte vagade folja sarskilt langt eftersom den verkade leda i fel riktning och jag visste inte var jag skulle hamna.



Jag var ute och promenerade i en och en halv timme och sedan slappade jag lite pa mitt rum tills det var dags for middag. Pa kvallen spelade jag kort med Annelie och Elin och fick lara mig ett nytt spel som kallas Rummel. Jag kommer att skriva av reglerna, for det var ett riktigt roligt spel. Svart, men kul.

Idag har vi haft lektioner hela dagen och fatt lara oss hur vi ska handskas med problem i klassrummet, som t ex elever som kommer sent, tuggar tuggumi, pratar i mobiltelefon o s v. Jag tror att det ar mycket battre pa disciplin i skolan har i England, men jag har anda tyckt att det ar konstigt att vi inte pratat med om detta pa universitetet. Pa engelskan alltsa; nar jag laste svenska hade vi en larare som var jattebra och som pratade mycket om detta. Men alla laser ju inte svenska sa det ar ju orattvist om inte alla far lara sig sana saker.

Pa eftermiddagen hade vi en lektion om att lara ut sprak, vilket innebar att vi sjalva fick prova pa en massa ovningar, vilket var jattekul. Jag vann dessutom ett pund av Steve, lararen, eftersom jag lyckades losa en uppgift som ingen av hans elever nagonsin hade lyckats losa forut!

Jag har inga sarskilda planer for i kvall, annat an att jag ska renskriva frageformularet for de intervjuer som vi ska gora infor vart projektarbete nar vi ska pa skolbesok i morgon och pa onsdag.

Inga kommentarer: