fredag, april 09, 2010

Händelselös ledig dag

Idag har jag varit ledig, men det har varit en ganska händelselös dag, speciellt för hundarna.
Jag har dock varit på Björkis och köpt hundmat och gosat lite med valp. Johanna hade nämligen fått hem sin greyhoundvalp. Behöver jag säga att den var jättesöt? Jag hade inte hundarna med mig, men det var två andar valpar i butiken. Dessa två schäfervalpar var verkligen en sorglig syn. Gissningsvis så var de i Chansas ålder eller möjligen lite äldre, men där slutar likheterna med min valp.

Båda två visade stor osäkerhet inför miljön, båda var rädda för shih-tzun som också var i butiken och den ena var till och med rädd för Johannas valp! Helt ärligt så hade jag genast skickat tillbaka valpen om jag hade varit tvungen att använda godis för att locka fram den till en 8 veckor gammal valp!

Chansa hade garanterat inte tvekat att gå fram till valpen och hon är inte rädd för mycket annat heller. Igår när vi var och tränade försökte hon tränga sig ut ur buren när Lena skulle fylla på vattenskålen, så Lena sprutade vatten på henne. Chansa blev blöt i hela ansiktet, men slickade bara upp vattnet runt munnen och såg nöjd ut; hon var ju törstig och fick vatten. Hon fick också burdörren på nosen ett antal gånger innan hon i alla fall började tveka att bara kasta sig ut.

Men även om hon är lite dum ibland, så är hon också väldigt intelligent. Igår tränade vi lite sitt-stanna och ligg-stanna, stå och kontakt. Hon hade till en början lite svårt att koncentrera sig för att vi tränade på en parkering, d v s inte en miljö som hon förknippar med träning, och för att Aija tränade bredvid. Hon sprang dit några gånger och ville leka, men på det stora hela tyckte jag att hon klarade det riktigt bra. Chansa fick också prova på budföring för första gången. Hon fick helt enkelt springa mellan mig och Lena och få godis, så jag tror att hon tyckte att det var rätt kul.

Lyle fick också göra budföring, fast betydligt längre än Chansa. Han älskar budföringar och fick springa fyra gånger mellan mig och Lena och efteråt var han helt slut. Han ser ut som en köttbulle och konditionen är inte på topp. Det är hög tid att börja cykelmotionera...

Annars gick träningen med Lyle väldigt bra. Jag passade på att köra rutan, vilket vi inte har kört på väldigt länge och det gick jättebra. I alla fall första gången; andra gången hittade han en hög med Frolic på vägen till rutan och den kunde lilla tjockisen inte låta bli. Fria följet och ställandet på inkallningen gick också jättebra. Och det mest fantastiska är hur duktig han har blivit på metallapporteringen, som jag var nära att ge upp med innan kursen med Peter och Lena.

Idag har jag bara gått en kort promenad med hundarna, bara till Coop och tillbaka. Adam följde med och stod utanför med hundarna, för jag vill inte binda fast dem utanför. Jag vill inte att de ska bli stula eller att någon ska vara elak mot dem. Adam tog några bilder på mig och hundarna.

Jag, Chansa och Lyle.

Just innan den här bilden togs kastade jag iväg en pinne som Lyle hade; därav hans fokus på något helt annat än att vara fotomodell.

Jag och mysmallen.

På ett diskussionsforum på nätet var det nyligen en diskussion om mallen, en väldigt lång diskussion med väldig mycket smutskastning mellan olika uppfödare. Bland annat var det någon som ogillade att en uppfödare mest bara visade bilder på hundar som visade tänderna och/eller hängde i en skyddsärm på sin hemsida. Jag kan hålla med om att man bör visa lite mer varierade bilder, vare sig man är uppfödare eller inte. Innan jag bestämde mig för att skaffa malle tyckte jag att hemsidor och bloggar som visade bilder av hur det är att leva och träna med malle var betydligt intressantare och mer informativa än de som bara visade skyddsbilder. Här i bloggen försöker jag variera mysbilder, träningsbilder och actionbilder för att visa alla sidor av mina hundar.

Men det har inte blivit särskilt många bilder på hundar som visar tänderna så bara för att variera bildutbudet i bloggen kommer här en bild på en malle som visar tänderna:

Lilla Tyrannen terroriserar storebror (som synes har hon bytt nästan alla tänder).

Inga kommentarer: