måndag, april 05, 2010

Måndagsträning

Idag har jag för ovanlighetens skull jobbat dagtid, vilket innebar att jag kunde vara med på måndagsträningen på totohallen. Vi började dock med att äta paj, som Mia hade med sig. Sedan tränade jag ett pass med Lyle. Fritt följ och sättande under gång var riktigt bra. Inkallning med ställande och läggande börjar också funka riktigt bra. Fjärren måste jag dock jobba mer på. Men den stora överraskningen var hur bra metallapporteringen gick. Och det trots att vi inte ens tränat på den på jättelänge.

Med Chansa tränade jag lite sitt, ligg och stå. Det är ju i stort sett bara det hon kan. Vi tränade på att hon ska sitta och stanna kvar, att hon ska lägga sig snabbt från sittande, att hon ska sätta sig upp från liggande och stadga i ståendet. Det mesta gick väldigt bra, men hon har lite svårt för att sätta sig upp från liggande. Ja, hon inte svårt för själva uppsättandet; det är bara det att vi inte har riktigt samma syn på hur det ska gå till.

Chansa tycker nämligen att man ska sätta sig upp och skälla samtidigt, men jag tycker att det räcker gott att bara sätta sig. Hon gjorde precis samma sak när hon skulle lära sig att sätta sig och att lägga sig och då fick jag ju bort skällandet genom att inte belöna när hon skäller, så det löser sig nog. Skallet kommer nog också för att hon inte är helt säker på vad hon ska göra. Att sätta sig från ligg är det senaste vi börjat träna på (vi började med det igår), så hon slutar nog skälla när hon blir mer säker på vad hon ska göra (fast kommer förstås säkert att skälla nästa gång jag försöker lära henne något nytt).

Igår var jag ledig och vädret var fint, så jag och hundarna gick en liten promenad. Jag hade tagit fika med mig, så vi gick inte speciellt långt utan när jag hittat ett lämpligt ställe satte jag mig och fikade medan hundarna fick roa sig själva. Tyvärr roade sig Chansa med att sätta tassen i min tekopp och välta ut den över kakorna och Ecco roade sig med att sprätta snö i teet...

Chansa tuggar på ett tuggben som ska vara bra för tänderna.

Tuggbenet tog slut på nolltid, så Chansa gav sig på vegetationen istället.

Jag vände ryggen till för att ta fram mitt sittunderlag och då försvann Ecco, så sedan fick han vara kopplad.

Chansa jagar Lyle som hämtar snörbollen.

Chansa hämtar snörbollen själv.

Chansa

Lyle

Snyggaste mallevalpen (observera att varenda pinne som stack upp ur marken på andra bilden nu är borta)

Inga kommentarer: