söndag, februari 12, 2006

Skogspromenad

Igår var det strålande väder, några minusgrader och strålande sol. Solen värmde till och med lite grann. Vi behövde åka upp till stugan och lämna lite grejer, så det gjorde vi. Fast jag och Myrrha blev avsläppta efter ett skoterspår en bit ifrån stugan. Vi promenerade omkring på skoterspår inne i skogen på ställen där vi aldrig har varit förut. Vi hittade rätt mycket älgspår och även älghår. Det är tydligen inte bara Myrrha som löser hår nu.

Jag är också rätt övertygad om att det fanns älgar i närheten. Vid ett tillfälle började Myrrha spana ut i skogen och hon försökte också springa iväg in i skogen. Jag hörde också att det brakade till inne i skogen, men jag såg ingen älg.

Efter drygt 1,5 timmes promenad hade vi återigen letat oss ut till vägen igen, så då ringde jag Jonas och bad honom komma och hämta oss. Sedan åkte vi hem och slappade först med en bok och sedan framför TV:n. Här kommer lite bilder från gårdagens skogspromenad.


Så här glad var Myrrha över att vi skulle gå en lång skogspromenad.



Jag kastde kongen åt henne så att hon fick hämta den i djupsnön.


Så här ser hon ut när hon vill överlämna den till mig.


Utställningshund?

Det stora problemet var dock att det fastande en massa is i tassarna på henne. Jag har inte klippt håret i tassarna på ett tag och när det är så pass varmt som det var fastnar det alltid massor med is.




Idag var det också jättefint väder och jag har nyss varit ute på en promenad på 1,5 timme. Men jag var dum nog att välja strandpromenaden. När det är sånt väder som idag är jag ju inte den enda som kommit på tanken att gå en promenad. Eftersom det var så mycket folk och andra hundar fick hon gå kopplad större delen av promenaden. Vi stannde ett tag på en parkering utanför kyrkan och tränade lite lydnad: fria följets långsamma marsch och ställandet på inkallningen. Jag tränade också på sittande i grupp, fast väldigt kort. Det var alldeles för mycket folk och hundar som gick förbi för att jag skulle kunna kräva att hon skulle vara uppmärksam på mig. Speciellt när vissa inte kan låta bli att prata med henne och dessutom berömmer henne.

Inga kommentarer: