lördag, juli 04, 2009

Åka karusell

I morse när jag och Lyle cyklade till jobbet var det rätt svalt, så det var inte så jobbigt för Lyle. Han är så lätt att ha med sig på jobbet och alla tycker att han är så lugn och fin. Idag fick han vara själv ett tag då vi åkte iväg med brukarna på marknad i Bonnstan och fika på Kyrkholmen, men det går bra det med. Det är ju bättre än att vara ensam hela dagar.

Efter jobbet cyklade jag ner på stan för att gå på tivolit med Fia, Sanna, Frida, Adam och Moa. Nu vet jag i alla fall att Lyle inte är rädd för karuseller; det är jaktlusten som slår till. När alla de andra åkte en karusell blev han helt galen. Dels gillar han inte att "flocken" splittras och dels så rörde sig korgarna på ett sätt som verkligen triggade hans jaktlust. Han blir också ganska stressad av miljön även om han inte är rädd. Jag försökte därför hålla honom nära mig hela tiden så att jag ska kunna ha koll. Och det var nog tur, för helt plötsligt upptäckte jag att en unge i treårsåldern stod och klappade honom på svansen. Strax innan hade ungen stått och skrikit "Sitt" Sitt!" till Lyle (han hörde att jag sa det). Lyle var på väg att göra ett utfall när han klappade på honom, men jag hann stoppa det. Tur för ungen att jag tar lite ansvar, för hans föräldrar hade ingen koll.

Jag har aldrig gillat att åka karusell, eftersom jag inbillar mig att de ska gå sönder så att man flyger iväg eller blir hängandes upp och ner eller nåt. Därför har jag i stort sett bara åkt karuseller som håller sig nära marken, de få gånger jag åkt (med undantag för att Jonas fick mig till att åka både pariserhjul och berg- och dalbana på Gröna Lund). Sist jag åkte karusell var när jag och Fia åkte med Adam och Tom då hon var gravid med Hugo, d v s ca sju år sedan. Men idag åkte jag faktiskt karusell med Fia och Frida. Det var riktigt kul, fast mot slutet började det göra lite ont för jag pressades mot kanten av de andras vikt vid varje sväng. Nu har jag ont på armen och hela vänstra sidan. Hoppas att det går över innan jag ska jobba i morgon.

Efter karusellåkandet åt jag lite thaimat och sedan cyklade jag och Lyle hem för att ta det lugnt hela kvällen. Fast inte helt lugnt, för jag har alldeles nyss varit ute och tränat lite grann. Det blev inget långt träningspass, men vi nötte vidare på positionen i fria följet och så tränade vi lite på tvåans fjärrdirigering. Han kan det, men jag vill ha lite snabbare utförande, d v s jag vill inte bara att han lägger sig utan han ska kasta ner frambenen. Men ett par bollbelöningar fick jag det beteende jag ville ha, i alla fall på nära håll. Nu ska jag bara utöka avståndet lite grann.

Inga kommentarer: