söndag, juli 26, 2009

Byske marknad

Idag har jag och Lyle varit på marknad i Byske. Vädret var ju dock inte så roligt, så på grund av regnet gick vi bara snabbt runt ett varv. Lyle uppförde sig riktigt bra. Han stretade lite i kopplet och skällde på två hundar som gjorde utfall mot varandra. Det är så typiskt honom att vara "polis" och lägga sig i andras bråk.

Efter det korta besöket på marknaden for vi till Agneta. Lyle fick först sitta i bilen, men mamma tyckte synd om honom så han fick sitta uppbunden på bron istället. Han fick också komma in en stund medan Moddy fick vara instängd.

Vi åkte med mamma till Byske, men tog bussen hem. Det var mycket folk på bussen, så busschauffören tog inte betalt för Lyle. Egentligen kostar det ju en barnbiljett för hunden, men det innebär ju också att jag betalar för två platser och eftersom det inte fanns två lediga platser bredvid varandra så tog han bara betalt för en. Lyle var inte heller det enda djuret på bussen. Ett par säten framför mig var det en tjej med två katter (nakna och fula) och tvärs över mittgången satt en tjej med hund.

När jag kom in i bussen och såg hunden så trodde jag att Lyle skulle börja gapa på den, men det gjorde han inte. Han bara la sig ner och låg snällt hela resan. Antagligen var det för att det var en japansk spets som det gick bra. Redan första gången han träffade japanska spetsen Bella tyckte han om henne, så han verkar tycka att de är okej.

Bakom mig i bussen satt två unga tonårstjejer som pladdrade konstant. För att slippa höra på dem stoppade jag in iPod-hörlurarna och spelade lite Queen istället, men precis när vi kom till Solbacken tog batteriet slut, så jag hörde vad de så. Den ena tjejen berättade då för sin kompis om när hon och en annan kompis var på Frasses och åt för över 200 kr var. Bara det lät ju lite dumt, men att hon sen berättade att de direkt efteråt gick och spydde upp det verkar ju alldeles fruktansvärt korkat...

Att de inte precis var särskilt smarta bevisade de strax, när en av dem skämtade om att de kanske skulle låta bli att kliva av i Skellefteå och åka vidare till typ Sundsvall. Då säger den andra att det går ju inte, för Sundsvall ligger ju åt andra hållet. Det håller den andra tjejen inte alls med om, utan hävdar bestämt att Sundsvall ligger på andra sidan Sverige. Skrämmande...

Nu är jag och Lyle i alla fall hemma, har ätit middag och ligger i soffan och slappar lite innan vi snart ska cykla till jobbet för att jobba i natt. Just nu regnar det inte och förhoppningsvis fortsätter det att vara uppehåll ett tag till.

Inga kommentarer: